Nu finns en plan för gång- och cykeltrafik

Det tog ett år längre än beräknat, men nu är den klar. Cykelplanen ska göra Katrineholm till en bättre och säkrare kommun för de som färdas av egen kraft på två hjul – eller två ben.

Katrineholm2015-08-26 05:00

I dag görs cirka 15 procent av resorna i kommunen med cykel. I den gång- och cykelplan som kommunfullmäktige precis antagit ska den siffran upp till 21 procent. 21 procent är också den motsvarande siffran man har satt som mål för antalet transporter som görs till fots.

Samhällsbyggnadsförvaltningens chef Lars Hågbrandt är märkbart nöjd.

– Det här är den bästa cykelplanen jag sett. Den känns väldigt gedigen och har tagit med många olika aspekter jämfört med de planer som jag sett att andra kommuner tagit fram, säger han.

På frågan vad som kommer att hända rent konkret hänvisar Hågbrandt till projektledaren Johan Ekstrand som i och med beslutet nu ska börja arbetet med att ta fram en handlingsplan.

– Det innebär bland annat att skapa snabbcykelstråk där pendlare kan ta sig fram i högre fart och på ett säkert och bekvämt sätt. I första hand handlar det om att förbättra vissa befintliga cykelvägar som de som går längs delar av Stockholmsvägen, Eriksbergsvägen, Trädgårdsgatan, Sveavägen, Västgötagatan och Vingåkersvägen, säger Johan Ekstrand.

– Under 2016 hoppas vi kunna bygga en helt ny gång- och cykelbana mellan Videvägen och Vassmogatan. Anledningen är att knyta samman centrala Katrineholm med Lövåsen, något som det funnits önskemål om en tid, fortsätter Ekstrand.

Vad är det som inte är bra i Katrineholm i dag?

– Det finns ett utbyggt nät med gång- och cykelvägar, men det kan bli bättre. Många är smala och svåra att mötas på. Det är dåligt med cykelparkeringar och de som finns saknar möjlighet att låsa fast cykeln i ramen. Det är låg stöldsäkerhet och det går att förbättra.

Det är samhällsbyggnadsförvaltningen som tagit fram gång- och cykelplanen. Men det har tagit tid, ungefär ett år längre än vad som först var planerat.

"Vi har velat lägga mycket tid på processen. Både på att söka information och kunskap kring hur andra kommuner väljer att arbeta, men också att ta ställning för vad som passar vår kommun och vilka utvecklingspotential vi ser oss ha", förklarar de i ärendebeskrivningen.

Även i översiktsplanen finns cykel-, och gångtrafikanter med. Gång-, cykel-, och kollektivtrafik ska prioriteras i planeringen. Utgångspunkten är att oskyddade trafikanter ska ha företräde framför biltrafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om