Nej till marknadsföring in i hemmet

Folknykterheten är i fokus denna vecka. Katrineholm var första ort i länet där årets kampanj manifesterades.

Katrineholm2015-05-12 10:16

IOGT-NTO tillsammans med Länsnykterhetsförbundet Sörmland fanns på plats på Strömplan under några måndagstimmar för att prata med förbipasserande och lämna information.

"Nu släcker vi alkoholreklamen" är temat för årets kampanj från nykterhetsrörelsen.

– Det började för fyra år sedan när vi anmälde tv-bolagen. Nu ligger frågan i EU, berättar Mikael Söderström, konsulent för IOGT-NTO Sörmland, och syftar på TV-sänd alkoholreklam.

En annan sak som uppmärksammas i år är alkoholreklam hem i brevlådan. En dom i marknadsdomstolen den 5 maj öppnade för direktreklam för alkohol. Det är något som IOGT/NTO vill stoppa.

På Strömplan fanns flera lokala företrädare för IOGT/NTO, bland dem Solveig Lundkvist. Hon blev medlem redan som 12-åring då hon bodde i Stockholm.

– Jag gick med i rörelsen 1953. Sen har jag funnit den livsstilen, det passar mig, säger hon.

Solveig Lundkvist är kassör i en av de två föreningarna i Katrineholm.

– Det är en sån otrolig gemenskap, säger hon och passar på att tala sig varm för föreningsstugan Koppartorp där det då och då är öppet hus, bland annat i samband med Katrineholmsveckan.

Bröderna Uno och Inge Rosenqvist delade ut broschyrer och bjöd på GT-dricka, godtemplardricka.

– De flesta är ju positiva, så de kunde bli medlemmar allihop, säger de om allmänhetens reaktioner på nykterhetsbudskapet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om