Kuriren berättade i februari att Duveholmsgymnasiet ansökt om att få starta en estetisk spetsutbildning med riksintag, i visualisering och animation.
Det handlar bland annat om att lära sig jobba med 3D och animation och skaffa kunskaper som kan ge jobb inom allt från bilindustrin till spelkonstruktionsindustrin. Starten för utbildningen var planerad till hösten 2015.
Bakgrunden till ansökan var att skolan ville utveckla estetiska programmet. Lärarna, som kom med idén, såg en möjlighet för utbildningen att hitta en egen nisch i och med 3D-satsningen.
Nu har Skolverket beslutat att avslå ansökan.
– Vi är jättebesvikna, säger Duveholmsgymnasiets rektor Mikael Örning.
Han konstaterar att Skolverket tycker att ansökan uppfyller kraven enligt gymnasieförordningen.
– Vi uppfyllde alla kriterier rakt igenom.
Men på en punkt brister ansökan, anser Skolverket. Enligt myndigheten har skolan inte kunnat visa att det finns ett etablerat samarbete med en högskola där det finns en utbildning som har koppling till den tänkta gymnasieutbildningen.
Det handlar i detta fall om Mälardalens högskola, som har programmet Informativ illustration/informationsdesign. Enligt Duveholmsgymnasiet stämmer inte Skolverkets tolkning.
– Vi tycker att vi har det samarbete som krävs.
Mikael Örning tror att Skolverkets inställning beror på formuleringar i ansökan snarare än befarade brister i hur utbildningen skulle utformas. Och skolan ger sig inte om att starta spetsutbildningen.
– Vi tänker kavla upp ärmarna. Vårt mål är fortfarande att driva fram detta, säger rektorn.
Om det innebär att en ny ansökan görs eller om det går att göra förändringar inom ramen för det befintliga programmet, det återstår att se. Men Mikael Örning anser att det handlar om en viktig utbildning.
– Arbetsmarknaden finns där, så vi ligger helt rätt. Många ungdomar kan se sig jobba inom det området.