Nattlig städning ska göra genomfartsgator vårfina

De kommande nätterna ska Katrineholms genomfartsleder göras vårfina. Det uppsamlade gruset får inte läggas ut på gatorna igen, men kommer att användas vid guppbyggen.

Under två nätter ska genomfartslederna genom Katrineholm bli fria från grus och annat skräp. Vinterns halkbekämpning har orsakat mer grus än förra årets snöfattiga vinter, men mindre än året dessförinnan.

Under två nätter ska genomfartslederna genom Katrineholm bli fria från grus och annat skräp. Vinterns halkbekämpning har orsakat mer grus än förra årets snöfattiga vinter, men mindre än året dessförinnan.

Foto: Calinge Lindberg (arkiv)

Katrineholm2021-03-29 16:46

De kommande nätterna är det genomfartsledernas tur att bli vårsnygga. Vinterns grus ska bort, och även annat skräp som hamnat längs vägarna.

Natten mellan måndag och tisdag inleds arbetet. Vid 01-tiden beger sig personal med lövblåsar på ryggen ut för att blåsa bort grus och skräp från bland annat refuger. Ett arbete som låter en hel del. Därefter kommer sopmaskinerna och samlar upp gruset. Att arbetet sker nattetid beror på att personalen ska kunna arbeta säkert och att trafikmängden är betydligt mindre.

Första natten städas Vingåkersvägen - Oppundavägen - Talltullen - Eriksbergsvägen. Natten mellan tisdag och onsdag sker arbetet på väg in till stan igen, längs Eriksbergsvägen - Vasavägen - Stockholmsvägen.

Sedan ska arbetet vara klart.

– Om det inte regnar för mycket. Då går det inte att få upp gruset, utan vi får skjuta fram arbetet, säger Erland Fröjd, arbetsingenjör på service- och teknikförvaltningen.

undefined
Både lövblåsar och sopmaskiner används vid arbetet, som kan orsaka en del oljud under natten.

Gruset som samlats upp, får inte återanvändas på gatorna, eftersom det bedöms bara miljöfarligt.

– Men vi har tagit prover på gruset, och det vi samlar upp är renare än det vi lägger ut, på grund av att snön har renat det, säger Erland Fröjd.

Kommunen har provat att rengöra gruset, så att det ska gå att återanvända, men det har visat sig kosta mer än att köpa nytt.

I stället levereras det till crossbanan vid Dammängen.

– De använder det till att bygga gupp, säger Erland Fröjd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!