Nu har den årliga undersökningen om företagsklimat i landet presenterats. Den genomförs av Sveriges kommuner och regioner i samarbete med Stockholm business alliance. Resultatet för Katrineholms kommun visade på en tillbakagång inom områdena bygg, miljö, servering och livsmedel.
Nöjd kund-index sjönk för miljö- och hälsoskydd från 73 till 67, på en skala från 50 till 100. Serveringstillstånd gick från 86 till 72, vilket är årets största tapp i mätningen. Sammanlagt får kommunen ett betyg på 72, förra året var det 77. Indexet ska mäta hur bra kommunens myndighetsutövning är och hur nöjda företagarna är med att driva företag i kommunen.
En företagare, som önskar vara anonym, ser inga konstigheter med själva processen om att få serveringstillstånd. Men personen riktar kritik mot politiken kring näringslivet.
– Det är en svår stad att jobba i, även om vi växer. Jag skulle snarare säga att det är bygglovskontoret och politikerna som sätter stopp för många företagare. De öppnar upp portarna till de dem vill och stänger för andra.
– Katrineholm är en "känn politikerna, få igenom det du vill"-stad, vilket är tråkigt, säger företagaren.
Kommunstyrelsens ordförande Johan Söderberg (S) är förvånad över företagarens kommentar och avvisar påståendet.
– Det är inte alls min bild och inte så vi jobbar. Det skulle dessutom varit olagligt, säger Johan Söderberg.
Katrineholms betyg är väldigt nära det sammanslagna snittbetyget för alla deltagande kommuner i undersökningen, vilket är 74 i nöjd kund-index. En annan företagare som Kuriren varit i kontakt med är nöjda över myndighetsutövningen och tycker att processen med bland annat serveringstillstånd har varit bra.
– Det har inte varit svårt för oss att få tillstånd, vi har också bra kontakt med alkoholhandläggarna. Det är bra att vara företagare i Katrineholm, säger Charlie Rangstedt, delägare av baren 34:an.
Magnus Runesson är samhällsbyggnads- och näringslivschef i kommunen.
– Vi ser allvarligt på att vi tappat i årets mätning, särskilt inom miljö- och serveringsområdet. Men vi ser det också som ett tydligt kvitto på att vi måste och ska växla upp vårt arbete med myndighetsservice, säger han i ett pressmeddelande.