Siffersånger och räkneramsor har egentligen alltid funnits i undervisningen på såväl särskolan som i andra skolor. Men när Kristina Lutteman, lärare på särskolan, tog hjälp av Kulturskolan i ett projekt kallat Dans- och musikmatte blev dansen och musiken ett stående inslag i undervisningen.
— Eleverna behöver lära i varje situation hur de ska använda matematiken, berättar Kristina Lutteman som beskriver hur intimt matematik hänger ihop med rytm.
— Om man inte har rytmen och pulsen är det svårt att förstå matematik.
Arbetssättet fungerar för eleverna. De övar tallinjen i dans och lek, är vana vid att släppa loss inför varandra och tränar intensiv matematik under lektionen trots att de förmodligen inte tänker på det själva.
Lektionerna med Kulturskolan tränar inte bara upp den matematiska förmågan; det handlar också om att lära sig lyssna, hantera kroppen, lära sig sångtexter, jobba i grupp, och mycket annat.
— Efter en lektion är eleverna klipp slut, säger Kristina Lutteman som med sina kolleger från kulturskolan nominerades till kvalitetspriset för sitt arbete.
— Det är hjärtat som är med i det här arbetet, säger Nicka Fröberg som uppskattar att få jobba med eleverna.
— Dans är verkligen matematik. Man ska inte vara rädd för att testa nya saker. Det är då man kan komma vidare, säger Susanne Carlsson-Ström.
Det här är del 8 i serien om de elva arbetslag och lärargrupper som nominerades till kvalitetspriset. Det går till en grupp pedagoger eller ett arbetslag som har varit särskilt framgångsrika i arbetet med att nå högre måluppfyllelse.