Marcus Àlskar friheten med vanlife

MÄlet var att skaffa en Àventyrsbil som kunde ta honom till avlÀgsna fiskestÀllen. NÀr Marcus Svensson Àntligen hittade rÀtt bil och byggde om den som han ville, insÄg han att han blivit del i den globala trenden "vanlife".

Marcus Svensson har byggt det mesta i sin bil sjÀlv. MÄlet Àr att ha friheten att Äka vart som helst, nÀr som helst, utan framförhÄllning och planering.

Marcus Svensson har byggt det mesta i sin bil sjÀlv. MÄlet Àr att ha friheten att Äka vart som helst, nÀr som helst, utan framförhÄllning och planering.

Foto: Rebecka Jonsson

Katrineholm2021-09-23 14:32

Intresset för friluftsliv och fiske har gÄtt i rakt nedstigande led frÄn farfar och pappa. NÀr Marcus Svensson var barn bodde familjen ofta pÄ campingar, det kÀnner han sig mÀtt pÄ nu. I stÀllet lockas han av friheten att kunna ge sig av vart som helst, nÀr som helst, utan att behöva planera sitt boende. Backpackerresan lÀngs Australiens sydkust 2011 gav blodad tand.

– DĂ„ Ă„kte vi runt i vans, det var sĂ„ jĂ€kla skönt.

Han började leta efter bÄde gamla folkabussar och pickuper, men hittade inte vad han sökte.

Marcus Svensson, till vardags brevbÀrare, la projektet med Àventyrsbil pÄ is i nÄgra Är. Men vÄren 2018 insÄg han att skÄpbilen Mercedes Sprinter fanns i fyrhjulsdriven variant. Fyrhjulsdrift innebÀr en betydligt högre kostnad, men han bestÀmde sig för att det var vÀrt det. Att köra fast pÄ en lerig skogsvÀg med en bakhjulsdriven skÄpbil var inget som lockade.

Det Àr inte mycket som avslöjar att skÄpbilen döljer ett rullande hem. Den som lÀgger mÀrke till den inrullade markisen och solpanelerna pÄ taket kan dock misstÀnka att det inte rör sig om en vanlig hantverksbil.
Det Àr inte mycket som avslöjar att skÄpbilen döljer ett rullande hem. Den som lÀgger mÀrke till den inrullade markisen och solpanelerna pÄ taket kan dock misstÀnka att det inte rör sig om en vanlig hantverksbil.

Han hittade en Sprinter frÄn 2009 pÄ Blocket och slog till.

– Den hĂ€r modellen brukar anvĂ€ndas som servicebilar och Ă€r ofta slitna, men den hĂ€r var frĂ€sch för sin Ă„lder. Jag rev ut all verkstadsinredning utom takflĂ€kten och en överhylla.

Efter tvÀtt, rostbehandling och kabeldragning skulle bilen inredas för att passa hans behov. Att vara sjÀlvförsörjande pÄ elektricitet var viktigt. Lösningen blev solpaneler pÄ taket. De driver bland annat en kylbox som dras ut pÄ skenor pÄ golvet.

Nackdelen Àr att panelerna krÀver att bilen parkeras mitt i solen. Problemet har Marcus Svensson löst med en markis som gÄr att fÀlla ut lÀngs hela högra sidan av bilen.

GÀllande insidan, hade Marcus ingen aning om hur det borde se ut. Han sökte pÄ nÀtet och klurade ut det mesta sjÀlv.

– Jag ville framför allt att det skulle vara funktionellt. Ju enklare, desto lĂ€ngre kommer det att hĂ„lla, sĂ€ger han.

KöksbÀnken Àr en av fÄ delar i inredningen som Marcus Svensson har köpt. Under den finns vattendunkar. Handtagen pÄ luckorna har han bytt mot "husbilslÄs" sÄ att de inte öppnas under fÀrd.
KöksbÀnken Àr en av fÄ delar i inredningen som Marcus Svensson har köpt. Under den finns vattendunkar. Handtagen pÄ luckorna har han bytt mot "husbilslÄs" sÄ att de inte öppnas under fÀrd.

Hela inredningen gÄr i vitt och grÄtt. En köksbÀnk med handfat inhandlade han pÄ Ikea.

– Jag har satt dit "husbilslĂ„s", sĂ„ att inte skĂ„p och lĂ„dor öppnar sig nĂ€r man kör. 

Kranen Àr egentligen utrustning som hör till bÄtar. Vattnet trampas igÄng med en pedal pÄ golvet.

Resten av inredningen har han byggt sjÀlv, och kompletterat med billiga tillbehör. VÀggarna Àr tÀckta med högtalarmatta som fungerar isolerande och ljuddÀmpande. Passagerarstolen gÄr att snurra runt och bakom sÀtena hÀnger en gardin som dÀmpar ljudet under fÀrd.

– ÖverskĂ„pen, sitthurtsarna och sĂ€ngen har jag byggt sjĂ€lv. Jag Ă€r inte utbildad, men jag har alltid hĂ„llit pĂ„ och pulat. 

Marcus Svensson drar ut en skiva och fÀller ut madrassen. SÄ skapas en fullstor dubbelsÀng.
Marcus Svensson drar ut en skiva och fÀller ut madrassen. SÄ skapas en fullstor dubbelsÀng.

SÀngen, ja. Det Àr inte nÄn liten brits direkt. NÀr det Àr dags att sova drar Marcus ut en skiva och vecklar ut den hopvikta madrassen sÄ att sÀngen nÄr full lÀngd och 170 centimeters bredd. DÀr finns gott om plats för Marcus och flikvÀnnen Evelina Holgersson att strÀcka ut sig.

– Vi har bara varit tillsammans i ett Ă„r, sĂ„ jag hade bilen innan jag trĂ€ffade henne. Det Ă€r jĂ€ttekul att hon ocksĂ„ tycker att det hĂ€r Ă€r roligt.

Det som saknas i bilen Àr ett vÄtrum.

– Jag skulle vilja ha toa och dusch, men var?

Marcus Svensson har byggt det mesta i sin bil sjÀlv. MÄlet Àr att ha friheten att Äka vart som helst, nÀr som helst, utan framförhÄllning och planering.
Marcus Svensson har byggt det mesta i sin bil sjÀlv. MÄlet Àr att ha friheten att Äka vart som helst, nÀr som helst, utan framförhÄllning och planering.

TvÄ somrar har bygget tagit. Vintertid har bilen varit undanstÀlld. Tidigare somrar har det blivit kortare turer, men i Är gick fÀrden Ànda upp till Lofoten i Norge. Under 2,5 vecka Äkte de 400 mil och campade i det fria.

– Lofoten var helt magiskt! Vyerna över naturen med bergen och havet. Och djurlivet – vi var pĂ„ valsafari och jag fick en del bra bilder.

Naturfoto Àr ett av Marcus stora intressen.

– Drömmen Ă€r att fota spĂ€ckhuggare. De finns lĂ€ngs hela norska kusten men man ska ha vĂ€ldig tur om man ska fĂ„ se dem.

Hyllorna ovanför sÀngen rymmer klÀder och prylar. Ett elastiskt nÀt förhindrar sakerna att ramla ut.
Hyllorna ovanför sÀngen rymmer klÀder och prylar. Ett elastiskt nÀt förhindrar sakerna att ramla ut.

NĂ€r Marcus Svensson köpte sin bil, insĂ„g han inte att han skulle bli en del av en global trend – vanlife. En frihetstörstande livsstil som handlar om att bygga sin egen bil till ett lĂ„gt pris, och sedan bĂ„de bo och fĂ€rdas i den. PĂ„ sociala medier samlas anhĂ€ngarna i intressegrupper och Ă„rligen anordnas trĂ€ffar.

– TrĂ€ffarna Ă€r som att gĂ„ runt i en godisbutik! Man fĂ„r massor av inspiration. Jag var pĂ„ en trĂ€ff 2019 och blev sjĂ€lv dragplĂ„ster. Jag ville gĂ„ runt och kolla pĂ„ de andras bilar, men det tog flera dagar innan jag kom ifrĂ„n min egen. Alla ville titta och frĂ„ga. MĂ„nga var imponerade, det var jĂ€tteroligt.

Inspirationen har gjort att Marcus gÀrna fortsÀtter sitt byggande. Kanske pÄ en ny bil.

– Om jag kan sĂ€lja den hĂ€r för en bra peng skulle jag gĂ€rna bygga en ny. Jag tror att det finns en marknad att bygga Ă„t andra ocksĂ„.

Marcus Svensson ville ha en Àventyrsbil som kunde ta honom Ànda ner till stranden dÀr han kan fiska.
Marcus Svensson ville ha en Àventyrsbil som kunde ta honom Ànda ner till stranden dÀr han kan fiska.
Marcus vanlife-tips

Marcus Svenssons bÀsta tips om hur du fixar din egen vanlife-bil:

* Hitta en bra skÄpbil som bas. En vanlig driftsÀker modell som tÄl mÄnga mil och har lÀttillgÀngliga reservdelar.

* Fundera pÄ om du behöver stÄhöjd i bilen eller inte. "Jag vill kunna stÄ i bilen, men dÄ blir den ocksÄ hög".

* Planera bygget noga. Vad behövs, vad Àr överflödigt?

* Leta prylar bland bÄttillbehör, dÀr finns mycket som stÄr emot rörelse och stötar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!