Efter inspektion: MĂ„nga brister pĂ„ HVB-hemmet Ängens pĂ€rla

Inspektionen för vĂ„rd och omsorg har funnit en rad brister pĂ„ HVB-hemmet Ängens pĂ€rla. Bland annat har personalen inte kompetens för att möta mĂ„lgruppens behov av vĂ„rd. "Vi har anstĂ€llt ytterligare personal i dag", sĂ€ger Saif Ullah, vd pĂ„ Sörmlandhem AB.

Verksamheten bedrivs i en villa med tvÄ plan. PÄ nedre vÄningen finns tvÄ boenderum samt gemensamhetsutrymmen. PÄ övre plan finns tre boenderum, gemensamma utrymmen, samtalsrum, kontor och personalrum.

Verksamheten bedrivs i en villa med tvÄ plan. PÄ nedre vÄningen finns tvÄ boenderum samt gemensamhetsutrymmen. PÄ övre plan finns tre boenderum, gemensamma utrymmen, samtalsrum, kontor och personalrum.

Foto: Carina Bergius

Katrineholm2024-09-27 13:56
  • Inspektionen för vĂ„rd och omsorg (IVO) har funnit en rad brister pĂ„ HVB-hemmet Ängens pĂ€rla.
  • Bristerna inkluderar otillrĂ€ckliga kontroller i belastningsregistret, okĂ€nda rutiner för att hantera allvarliga hĂ€ndelser, och begrĂ€nsningar av individens rĂ€tt till sjĂ€lvbestĂ€mmande och integritet.
  • Trots dessa brister, har hemmets VD, Saif Ullah, försĂ€krat att alla problem har Ă„tgĂ€rdats och ytterligare personal har anstĂ€llts. Han vĂ€lkomnar inspektionen som ett sĂ€tt att förbĂ€ttra verksamheten.

I oktober i fjol fick Sörmlandshem AB tillstĂ„nd att bedriva HVB-hem dĂ€r spaverksamheten Ängens pĂ€rla tidigare lĂ„g. HVB-hemmet har plats för fem pojkar och mĂ€n i Ă„ldern 13-17 Ă„r.

I februari i Är kom den första ungdomen dit. I början av april gjorde Inspektionen för vÄrd och omsorg (Ivo) en inspektion pÄ hemmet, dÀr de konstaterade att det fanns brister i hur verksamheten gjorde kontroller i belastningsregistret inför anstÀllning, att rutiner för hur personalen ska förebygga och agera vid allvarliga hÀndelser inte var kÀnda för personalen och att verksamheten begrÀnsade den enskildes rÀtt till sjÀlvbestÀmmande och integritet.

– Vi har Ă„tgĂ€rdat alla bristerna i dag, sĂ€ger Saif Ullah, vd pĂ„ Sörmlandhem AB.

Sex av sju anstĂ€llda uppgav vid tillfĂ€llet för Ivos besök att de inte har tidigare erfarenhet av liknande arbete. 

– Vi har anstĂ€llt ytterligare personal i dag, som har arbetat pĂ„ behandlingshem tidigare. Vi har behandlingskonferens en gĂ„ng i veckan och vi har haft utbildningsdagar.

I dag har HVB-hemmet tolv personal, enligt Ullah. Åtta ordinarie medarbetare, tvĂ„ halvtidsanstĂ€llda och tvĂ„ vikarier. 

– Vi har ett behandlingsteam, dĂ€r har vi en behandlingansvarig som jobbat tolv Ă„r pĂ„ HVB-hem. 

Saif Ullah tycker dock inte att det var fel av Ivo att göra en inspektion tidigt.

– Vi har inte tolkat det negativt. IstĂ€llet för att vi betalar nĂ„gon som ska göra en extern kontroll har vi fĂ„tt en gratis kontroll av Ivo. Vi har fĂ„tt tips och rĂ„d, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:

– Och vi hĂ„ller med dem. Vi fick mycket bra information, det gjorde stor nytta för vĂ„r verksamhet. Vi har gĂ„tt igenom policy och rutiner med vĂ„r personal, men nĂ€r Ivo frĂ„gade kom det fram att personalen var lite osĂ€kra. Det Ă€r bra att veta. DĂ„ behöver vi fortsĂ€tta med det arbetet.

Ängens pĂ€rla var namnet pĂ„ den spaverksamhet som tidigare bedrevs hĂ€r. Vd för Sörmlandshem AB har valt att behĂ„lla namnet, till sitt HVB-hem.
Ängens pĂ€rla var namnet pĂ„ den spaverksamhet som tidigare bedrevs hĂ€r. Vd för Sörmlandshem AB har valt att behĂ„lla namnet, till sitt HVB-hem.

Vid Ivos besök uppgav personalen att ingen av dem hade utbildning i exempelvis vĂ€gledande samspel (ICDP), vilket Ă€r en metod som HVB-hemmet dĂ„ uppgav att man tillĂ€mpar. I dag har samtliga personal gĂ„tt utbildningen. 

Ivo tog vid inspektionen del av anstĂ€llningsavtal och registerutdrag ur polisens misstanke- och belastningsregister. För en anstĂ€lld saknades registerutdrag. Övriga Ă€r daterade efter att anstĂ€llningsavtalen Ă€r undertecknade. Enligt lagen mĂ„ste det ske före anstĂ€llning. NĂ€r det gĂ€ller att kontrollera registerutdragen frĂ„n polisen sĂ€ger Saif Ullah att man gjort ett ordentligt omtag.

– Styrelsen gör en kontroll varje mĂ„nad. Vi har ocksĂ„ gjort ett introduktionsprogram pĂ„ tre dagar för nyanstĂ€llda, tillsammans med en handledare. Innan de börjar arbeta kontrollerar vi att man exempelvis har gĂ„tt igenom att registerutdrag finns.

FrÄn början införde boendet egna sÄ kallade husregler. Bland annat ville man se mobilfria mÄltider för att frÀmja gemenskapen. DÀr har man ocksÄ backat.

– Vi har inte stöd i lagen att ha mobilfria mĂ„ltider, dĂ€rför har vi plockat bort det.

I samband med inspektionen intervjuades ocksÄ den ungdom som bodde pÄ HVB-hemmet. Han har berÀttat att han kÀnner sig trygg och sÀker och att han kan berÀtta för alla i personalen om det Àr nÄgot. Han uppger att han trivs bra, att han har ett fint rum som han kan lÄsa och att övriga lokaler Àr bra.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!