I oktober i fjol fick Sörmlandshem AB tillstĂ„nd att bedriva HVB-hem dĂ€r spaverksamheten Ăngens pĂ€rla tidigare lĂ„g. HVB-hemmet har plats för fem pojkar och mĂ€n i Ă„ldern 13-17 Ă„r.
I februari i Är kom den första ungdomen dit. I början av april gjorde Inspektionen för vÄrd och omsorg (Ivo) en inspektion pÄ hemmet, dÀr de konstaterade att det fanns brister i hur verksamheten gjorde kontroller i belastningsregistret inför anstÀllning, att rutiner för hur personalen ska förebygga och agera vid allvarliga hÀndelser inte var kÀnda för personalen och att verksamheten begrÀnsade den enskildes rÀtt till sjÀlvbestÀmmande och integritet.
â Vi har Ă„tgĂ€rdat alla bristerna i dag, sĂ€ger Saif Ullah, vd pĂ„ Sörmlandhem AB.
Sex av sju anstÀllda uppgav vid tillfÀllet för Ivos besök att de inte har tidigare erfarenhet av liknande arbete.
â Vi har anstĂ€llt ytterligare personal i dag, som har arbetat pĂ„ behandlingshem tidigare. Vi har behandlingskonferens en gĂ„ng i veckan och vi har haft utbildningsdagar.
I dag har HVB-hemmet tolv personal, enligt Ullah. à tta ordinarie medarbetare, tvÄ halvtidsanstÀllda och tvÄ vikarier.
â Vi har ett behandlingsteam, dĂ€r har vi en behandlingansvarig som jobbat tolv Ă„r pĂ„ HVB-hem.
Saif Ullah tycker dock inte att det var fel av Ivo att göra en inspektion tidigt.
â Vi har inte tolkat det negativt. IstĂ€llet för att vi betalar nĂ„gon som ska göra en extern kontroll har vi fĂ„tt en gratis kontroll av Ivo. Vi har fĂ„tt tips och rĂ„d, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
â Och vi hĂ„ller med dem. Vi fick mycket bra information, det gjorde stor nytta för vĂ„r verksamhet. Vi har gĂ„tt igenom policy och rutiner med vĂ„r personal, men nĂ€r Ivo frĂ„gade kom det fram att personalen var lite osĂ€kra. Det Ă€r bra att veta. DĂ„ behöver vi fortsĂ€tta med det arbetet.
Vid Ivos besök uppgav personalen att ingen av dem hade utbildning i exempelvis vÀgledande samspel (ICDP), vilket Àr en metod som HVB-hemmet dÄ uppgav att man tillÀmpar. I dag har samtliga personal gÄtt utbildningen.
Ivo tog vid inspektionen del av anstĂ€llningsavtal och registerutdrag ur polisens misstanke- och belastningsregister. För en anstĂ€lld saknades registerutdrag. Ăvriga Ă€r daterade efter att anstĂ€llningsavtalen Ă€r undertecknade. Enligt lagen mĂ„ste det ske före anstĂ€llning. NĂ€r det gĂ€ller att kontrollera registerutdragen frĂ„n polisen sĂ€ger Saif Ullah att man gjort ett ordentligt omtag.
â Styrelsen gör en kontroll varje mĂ„nad. Vi har ocksĂ„ gjort ett introduktionsprogram pĂ„ tre dagar för nyanstĂ€llda, tillsammans med en handledare. Innan de börjar arbeta kontrollerar vi att man exempelvis har gĂ„tt igenom att registerutdrag finns.
FrÄn början införde boendet egna sÄ kallade husregler. Bland annat ville man se mobilfria mÄltider för att frÀmja gemenskapen. DÀr har man ocksÄ backat.
â Vi har inte stöd i lagen att ha mobilfria mĂ„ltider, dĂ€rför har vi plockat bort det.
I samband med inspektionen intervjuades ocksÄ den ungdom som bodde pÄ HVB-hemmet. Han har berÀttat att han kÀnner sig trygg och sÀker och att han kan berÀtta för alla i personalen om det Àr nÄgot. Han uppger att han trivs bra, att han har ett fint rum som han kan lÄsa och att övriga lokaler Àr bra.