Lärarrollen finslipas med elevernas hjälp

Kvalitetsprisets vinnare på Duveholmsgymnasiet började jobba med metoden Learning study och såg tydliga förbättringar i elevernas resultat.

Katrineholm2013-12-13 20:30

Ulrica Truedsson, Andreas Grahn och Erik Öberg, historielärare på Duveholmsgymnasiet, delade kvalitetspriset med lärare i Sköldinge skola och fick priset för sitt arbete med metoden Learning study.

Rektor Anne-Maj Kihlstrand kom först i kontakt med metoden, som vanligtvis används i matematik och språk. Historielärarna på Duveholmsgymnasiet fick möjlighet att prova metoden. Nu är de inne på andra året i ett tvåårigt projekt då de samarbetar med forskare från högskolan i Dalarna.

Projektet går ut på att lärarna får tid att planera en lektion tillsammans och filma genomförandet för att sedan diskutera vad som kan göras bättre. Det rör sig inte om revolutionerande förändringar, utan om små saker som ändå kan visa sig i vad eleverna tar till sig.

— Det handlar om att finjustera lärarrollen och se vad det är som gör att man lär ut på rätt sätt, säger Ulrica Truedsson.

Lärarna är tydliga mot eleverna om att projektet handlar om lärarna och att de tester som görs för att mäta resultatet inte är betygsgrundande.

Filmandet gav Ulrica Truedsson en tydlig påminnelse om att hon "pratar" mycket med händerna, och gjorde henne medveten om hur man använder röstresurserna.

— Arbetet har fått mig att fundera: "varför gör jag det här?", "varför tar jag just det här exemplet?".

Erik Öberg tycker att Learning study har gett honom en ökad förståelse för vikten av att variera sig i klassrummet.

— Och jag har blivit bättre på att lägga märke till om eleverna tappar fokus.

Det här är del 4 i serien om de elva arbetslag och lärargrupper som nominerades till kvalitetspriset.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om