Lärandet på Katten pågår varje sekund

I golvet, på väggarna, i hjärtat och i tanken finns orden och språket med på Katten. Barnen får en ryggsäck av ord, rim och ramsor att ta med sig in i skolans värld.

Katrineholm2014-05-20 05:00

Katrineholms-Kuriren är tillbaka på avdelningen Katten på Påfågelns förskola, som vi följer i en artikelserie under året. Denna måndagsmorgon är det lite stim och ståhej på samlingen. Kanske sitter helgen kvar i kroppen på barnen.

Men så börjar modersmålspedagogen Wafa Kheder som är på besök sjunga en sång om ett äpple, på arabiska. Det blir knäpptyst och barnen lyssnar fascinerat på orden, som är främmande för alla barn utom Rawan Khodr.

Ord är avdelningen Kattens specialitet. Förskoleavdelningen har en språkprofil som visar sig överallt.

Nästan allt på avdelningen benämns genom skyltar. På väggen ovanför den runda mattan för samlingar sitter tygpåsar, en för varje bokstav. K-påsen, exempelvis, har kor som motiv. Inuti finns en krokodil, en kung, knappar och en kappa att fantisera kring.

Kattens barn läser månadens bok och tränar på månadens fonem, sång och ramsa. På samlingarna förstärks orden med teckenstöd.

Föräldrarna kan följa det pedagogiska arbetet på sociala medier och på väggarna i hallen sitter artiklar om exempelvis högläsningens betydelse.

– Vi försöker tydliggöra, för oss och föräldrarna, att vi tänker på forskningen, säger förskolläraren Katarina Nyberg Norgren.

Flera i personalen har gått utbildning i Före Bornholmsmodellen. Den handlar om språklekar i förskolan som ska stimulera inför kommande läs- och skrivinlärning. Personalen jobbar även med Tras, Tidig registrering av språket. Tras är ett sätt att systematiskt observera barnens språkutveckling så att stödbehov upptäcks tidigt.

"Vilken dag är det i dag?", sjunger Katarina Nyberg Norgren på samlingen och barnen hakar på. De får ackompanjera Månadens sång med en trumma som går runt i gruppen. Ett tema för månaden är att barnen berättar vad deras föräldrar och syskon heter.

– Det fick bli en hemläxa för mig, att lära mig alla namnen, ler Katarina Nyberg Norgren som är nyfiken på vilken inverkan språkinriktningen på Katten ska få på barnens läs- och skrivinlärning när de börjar skolan.

Mellan samlingen och lunchen är det utevistelse. Den här regntrista dagen öppnas snickis på gården, med stubbar att slå spikar i, hammare och mejslar.

Vad har det med språket att göra, undrar kanske vän av ordning? Allt, är svaret. För medan barnen hamrar lär de sig också orden för verktygen.

Lärandet pågår varje dag, varje sekund, på barnens villkor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om