Efter att Polisens kontaktcenter, PKC, dragits med långa kötider under hösten, har nu Rikspolisstyrelsen, RPS, tillsammans med polismyndigheterna, enats om att tillsammans arbeta med ett större åtgärdspaket under 2014.
Antalet samtal till PKC har de senaste åren ökat, och så har även tiderna för att hantera de ärenden som inkommer. Det har lett till ovanligt långa kötider och att många lagt på då de ringt 114 14.
– Samtliga myndigheter inom Polisen kommer att på olika sätt bidra till att minska kötiderna. PKC kommer snabbt att förstärkas med ytterligare personal. Genom olika tekniska förändringar inom telefoni- och IT-systemen kommer vi också bättre kunna lotsa allmänheten rätt i polisorganisationen, både i telefon och via våra webbaserade tjänster, säger Markus Nilsson på Rikspolisstyrelsen.
Polisens kontaktcenter kommer därmed få lättare att överlämna samtal och ärenden till rätt mottagare inom Polisen.
Under vintermånaderna minskar normalt sett antalet samtal till 114 14, vilket ger verksamheten tid att få åtgärderna på plats.
– Sedan tar det naturligtvis lite tid att få full effekt av åtgärderna. Vi hoppas ändå att kötiderna ska kunna sjunka markant innan våren och sommaren, då antalet samtal till PKC återigen ökar. Just nu ber vi allmänheten att ha tålamod med längre väntetider och att alltid ringa 112 vid pågående brott, säger Markus Nilsson.