Frågan diskuterades flitigt i sociala medier i samband med dödsolyckan på väg 55 i januari, där bilisterna blev stående i kö i många timmar. Nu har frågan tagits upp igen.
Under måndagseftermiddagen stod trafiken stilla i två timmar på väg 55/57, strax väster om Valla, i riktning mot Katrineholm. Orsaken var att en lastbil hade kört av vägen.
En läsare har hört av sig till Katrineholms-Kuriren och säger att ”ingen bland polisen eller räddningskåren brydde sig att lägga ner trafikvajern och dirigera trafiken runt olyckan. Skattebetalarna som satt fast där är inte imponerade.”
– Det går inte att ta ner vajerräckena hur som helst. De är spända så kopiöst. Att börja röra räckena, det är ett jobb som tar många timmar. Vi rör dem inte och räddningstjänsten rör dem helst inte heller, förklarar Carl Jan Ekberg, vid trafikpolisen i Nyköping.
För en tid sedan omkom en brandman i Södra Sverige när en vajer kom farande.
– Vajern gick av och träffade honom i huvudet. Han dog på platsen. Så vi håller oss borta från de där vajrarna.
Enligt Carl Jan Ekberg ska det handla om liv eller död för att vajern ska börja tas ner.
– Det ska vara något väldigt allvarligt.
Syftet med vajern är att den ska fånga upp bilar på ett mjukt sätt.
– Så att de studsar tillbaka och inte åker över i mötande körbana. Sitter den på rätt sätt ska den klara att ta emot en bil i upp till 110-120 kilometer i timmen, säger Carl Jan Ekberg.
Ibland fungerar dock inte vajern som det är tänkt.
– På motorvägen utanför Nyköping sitter en del av de här vajrarna väldigt lågt i slänten mellan vägbanorna och då blir inte funktionen fullgod. Det bästa vore om man satte dit riktiga stålräcken, som är lite högre och som även fångar långtradarna fullt ut.
Ett alternativ till att ta ner vajerräcket skulle, enligt Ekberg, kunna vara att använda nödöverfarterna för att undvika bilköer.
– Men oftast har vi inte resurser att vi hinner det. Prio ett är att rädda liv. Prio två är att utreda brott. Skulle det sedan ta väldigt lång tid, ja då får vi försöka fundera på om vi ska ta ut Trafikverket för omskyltning och omdirigering av trafiken. Då får man försöka få bilarna att backa men det är riskabelt det också. Vi gör det helst inte.
– Jag förstår att det är frustrerande och irriterande men jag brukar säga till folk att ”det finns folk där framme som aldrig kommer att ha bråttom mer i sitt liv. Att du får vänta i ett par timmar, det är ganska lite i det här läget.” Man måste tänka på parterna som drabbats i första hand.