Kvinna köpte "evighetsrosor" – allt gick fel

Ett Malmöbaserat företag som sÀljer "evighetsrosor" har ARN-anmÀlts av en katrineholmare. Att fÄ tag i företaget för att stÀlla frÄgor visade sig inte vara sÄ lÀtt.

Tidningen fÄr, i likhet med katrineholmaren som ARN-anmÀlt företaget, inte heller svar pÄ frÄgor förutom ett standardsvar om att man alltid levererar. Varken mejl eller chatt get nÄgot svar och inget telefonnummer finns till företaget.

Tidningen fÄr, i likhet med katrineholmaren som ARN-anmÀlt företaget, inte heller svar pÄ frÄgor förutom ett standardsvar om att man alltid levererar. Varken mejl eller chatt get nÄgot svar och inget telefonnummer finns till företaget.

Foto: Marianne Levland, skÀrmavbildning

Katrineholm2023-12-14 18:57

Företaget "Tusen rosor" i Malmö har anmĂ€lts till AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mnden, ARN, av en katrineholmare. Kvinnan i Katrineholm bestĂ€llde en bukett av företagets "evighetsrosor", som Ă€r behandlade med "biologiskt nedbrytbar nektar" med en "traditionell metod", för att hĂ„lla sig fina i flera Ă„r. Buketten kostade 2 858 kronor. Som mottagare skrev kvinnan en vĂ€ns adress, men fick sedan besked om att Postnord inte kunnat leverera buketten till vĂ€nnen. 

Kvinnan kontaktade Postnord, som hĂ€nvisade henne till företaget, men hon har aldrig lyckats fĂ„ kontakt med dem. Hon har försökt chatta, skriver hon i anmĂ€lan till ARN, och hon har skickat mejl som hon inte fĂ„tt svar pĂ„. FrĂ„n betalningstjĂ€nsten Klarna fick hon ett telefonnummer som skulle gĂ„ till företaget, men numret gick till en privatperson. 

NĂ€r Klarna stĂ€llt frĂ„gor till företaget har man fĂ„tt svaret att produkten var levererad, skriver kvinnan i ARN-anmĂ€lan. Kvinnan vill att företaget ska skicka buketten till henne eller ta bort fakturan, men kommer ingen vart. 

Inte heller tidningen lyckas komma i kontakt med nÄgon som tycks vara ansvarig för "Tusen rosor". PÄ företagets sajt finns en chattjÀnst, dÀr tidningen stÀller frÄgor om svÄrigheten att komma i kontakt med företaget och att företaget Àr ARN-anmÀlt pÄ grund av utebliven leverans. Svaret blir "Vi skickar alltid till respektive adress som kunden har angett pÄ sin order. Ibland kan det ta upp till 24h för att fÄ ett svar ifrÄn oss". PÄ frÄgan om vem som ska citeras fÄr tidningen dock inget svar och inga svar pÄ ytterligare frÄgor.

PĂ„ webbsidan stĂ„r det att "en order kan Ă€ndras i efterhand endast under begrĂ€nsade omstĂ€ndigheter". Kunder uppmanas att mejla inom 60 minuter efter lagd bestĂ€llning, för att avbryta den. Det finns ingen information om Ă„ngerrĂ€tt, trots att distansavtalslagen ger kunder rĂ€tt att Ă„ngra sig. FĂ€rska blommor kan vara undantagna, men enligt Konsumentverket kan kunder hĂ€vda att evighetsblommor inte Ă€r fĂ€rska, och alltsĂ„ ska omfattas av Ă„ngerrĂ€tten. 

Enligt Allabolag har företaget inte lĂ€ngre F-skatt pĂ„ grund av bristande bokföring. F-skatten upphörde att gĂ€lla den 15 september i Ă„r. Tidningen fĂ„r inte heller nĂ„got svar pĂ„ varför man förlorat F-skatten och vad det Ă€r för brister som ligger bakom. Tidningen har förutom att stĂ€lla frĂ„gor i chatten ocksĂ„ mejlat till företaget, utan resultat. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!