Företaget "Tusen rosor" i Malmö har anmÀlts till AllmÀnna reklamationsnÀmnden, ARN, av en katrineholmare. Kvinnan i Katrineholm bestÀllde en bukett av företagets "evighetsrosor", som Àr behandlade med "biologiskt nedbrytbar nektar" med en "traditionell metod", för att hÄlla sig fina i flera Är. Buketten kostade 2 858 kronor. Som mottagare skrev kvinnan en vÀns adress, men fick sedan besked om att Postnord inte kunnat leverera buketten till vÀnnen.
Kvinnan kontaktade Postnord, som hÀnvisade henne till företaget, men hon har aldrig lyckats fÄ kontakt med dem. Hon har försökt chatta, skriver hon i anmÀlan till ARN, och hon har skickat mejl som hon inte fÄtt svar pÄ. FrÄn betalningstjÀnsten Klarna fick hon ett telefonnummer som skulle gÄ till företaget, men numret gick till en privatperson.
NÀr Klarna stÀllt frÄgor till företaget har man fÄtt svaret att produkten var levererad, skriver kvinnan i ARN-anmÀlan. Kvinnan vill att företaget ska skicka buketten till henne eller ta bort fakturan, men kommer ingen vart.
Inte heller tidningen lyckas komma i kontakt med nÄgon som tycks vara ansvarig för "Tusen rosor". PÄ företagets sajt finns en chattjÀnst, dÀr tidningen stÀller frÄgor om svÄrigheten att komma i kontakt med företaget och att företaget Àr ARN-anmÀlt pÄ grund av utebliven leverans. Svaret blir "Vi skickar alltid till respektive adress som kunden har angett pÄ sin order. Ibland kan det ta upp till 24h för att fÄ ett svar ifrÄn oss". PÄ frÄgan om vem som ska citeras fÄr tidningen dock inget svar och inga svar pÄ ytterligare frÄgor.
PÄ webbsidan stÄr det att "en order kan Àndras i efterhand endast under begrÀnsade omstÀndigheter". Kunder uppmanas att mejla inom 60 minuter efter lagd bestÀllning, för att avbryta den. Det finns ingen information om ÄngerrÀtt, trots att distansavtalslagen ger kunder rÀtt att Ängra sig. FÀrska blommor kan vara undantagna, men enligt Konsumentverket kan kunder hÀvda att evighetsblommor inte Àr fÀrska, och alltsÄ ska omfattas av ÄngerrÀtten.
Enligt Allabolag har företaget inte lÀngre F-skatt pÄ grund av bristande bokföring. F-skatten upphörde att gÀlla den 15 september i Är. Tidningen fÄr inte heller nÄgot svar pÄ varför man förlorat F-skatten och vad det Àr för brister som ligger bakom. Tidningen har förutom att stÀlla frÄgor i chatten ocksÄ mejlat till företaget, utan resultat.