Kund i baren tvistar med bank

På en timme blev en kund i baren av med 35 000 kronor sedan någon kommit över hans betalkort. Banken vägrar honom kompensation.

Katrineholm2013-02-11 12:10

Den snuvade barkunden, en man från Katrineholm, har nu anmält banken till Arn, Allmänna reklamationsnämnden. Han kräver full kompensation av banken för den dyra krognotan, och hänvisar i anmälan till lagen om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument.

Bakgrundshistorien berättar att mannen sent på nattkröken i somras hade betalat med sitt kort på en bar han gästade. Han knappade in sin pinkod och misstänker att någon då passade på att notera den.

När han tre timmar senare kom hem, upptäckte han att betalkortet var borta. Han gjorde då en stöldanmälan och lät genast spärra kortet.

Det visade sig senare att kortet fortfarande fanns i hans plånbok. Men mannen gör gällande att samtliga kort var i oordning. Teorin är att någon sett honom använda pinkoden, stulit plånboken från honom, använt kortet och sedan utan att ertappas stoppat tillbaka plånboken.

Uppskattningsvis hade bedragaren minst en timme på sig att festa på hans bekostnad. När kortet spärrades hade 35- 000 kronor försvunnit från kontot.

Kompensationskravet från banken avslogs med hänvisning till att kortet använts med chip. Om det nu inte var kortets rättmätiga innehavare som knappat in pinkoden, var det i sådana fall oaktsamt av denne att sprida koden till annan person.

Katrineholmaren överklagade bankens beslut men fick nej också då.

I anmälan till Arn påpekar han, vilket han också gjort för banken, att kortet den aktuella natten användes på ett sätt som går på tvärs med hans köpvanor.

Mannen uppger att han varit kund hos banken i mer än tio år. "Vad jag vill minnas har jag aldrig använt mer än 1 000 kronor vid liknande tillfällen."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om