Det är en kvinna i Marmorbyn som fått beskedet för andra året i rad: En löjeväckande låg dröjsmålsränta på vatten- och avfallsräkningen. Fyra dagars dröjsmål beräknat på summan 508 kronor.
– Eftersom jag har jobbat med ekonomi i 35 år, bland annat inom kommunen, så undrade jag vad i helsike de håller på med, säger kvinnan som önskar vara anonym i tidningen.
Hon fick en liknande faktura förra året också, precis efter årsskiftet, den gången på summan 65 öre.
– Det borde finnas en beloppsgräns för minimibelopp, säger hon och skrattar när Kuriren ringer upp.
Dessutom har hon kontaktat banken som meddelat henne att räkningen, som hade förfallodatum den 31 december förra året, var betald i tid, dagen före hade de genomfört transaktionen dessutom.
– Jag har inte dator eller mobiltelefon så jag använder det gamla bankgirosystemet och jag postade räkningen den 28 december, men pengarna kom inte fram förrän 4 januari, säger Sörmlands Vatten. Det är märkligt i dessa datatider, säger hon.
Nu kommer hon frankt dra av de 44 örena från räkningen hon ska betala.
– Det får de ta som en miss i sin bokföring, säger hon.
Hon berättar också att det blir ett lysande uppslag till Katrineholmsrevyn som hon ska tipsa om saken.
Men för Sörmlands Vatten AB är den märkliga dröjsmålsräntan bara en rutinsak.
– Våra rutiner är ju att det blir dröjsmålsränta från dag fyra, den kommer med per automatik, säger Helene Sylvefjord, kundservice- och kommunikationschef på Sörmlands Vatten AB.