När Nyhemsskolan i november ordnade en mattekväll för föräldrar till barn från förskoleklass till nian, då haglade tipsen om hur man kan stötta sitt barn i matematik.
Initiativtagaren Ing-Marie Panzar brinner för sitt ämne. Hon är mattelärare i årskurs 7-9 samt matematikutvecklare i hela kommunen.
Tillsammans med sina mattelärarkolleger på högstadiet, Louice Lind, Fredrik Harrsjö, Karin Nielsen och Mats Walve, nominerades hon till bildningsnämndens kvalitetspris för arbetet med ett tvåårigt matematikprojekt finansierat av Skolverket.
Projektet har lett till att alla mattelärare har fortbildats i metoden Lesson Study. Den handlar om kollegialt lärande och Nyhems mattelärare är sedan länge i gång med metoden som genomsyrar den nya nationella fortbildningssatsningen Matematiklyftet.
Föräldrarnas stöd är viktigt för lärarna. För Ing-Marie Panzar blev Föräldramatten i november en chans att prata om hur ämnet kan finnas med där hemma. Det kan exempelvis ingå i kortspel eller genom att man räknar antalet fönster i gubben Pettsons hus i godnattsagan.
— Vardagssamtalet är viktigt. Man kan jämföra saker eller träna på att mäta med decilitermått när man bakar.
Detta kan föräldrar hjälpa till med hemifrån. Och en viktig sak till:
— Se till så att barnen har ätit och sovit när de kommer till skolan! Annars finns inga bra förutsättningar för lärande.
Det här är del 5 i serien om de elva arbetslag och lärargrupper som nominerades till kvalitetspriset. Det går till en grupp pedagoger eller ett arbetslag som har varit särskilt framgångsrika i arbetet med att nå högre måluppfyllelse.