Kommunens tips: bli inte förbannad

Ljug aldrig, bli inte förbannad och tänk efter innan du svarar. Det är några av råden om mediekontakter som kommunanställda nu kan få i fickformat.

Foto: Fotograf saknas!

Katrineholm2015-05-22 10:16

MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, förmedlar i kontokortsformat enkla tips om mediekontakter som från början är framtagna av Styrelsen för psykologiskt försvar.

Katrineholms kommun tycker att råden är så bra att egna små informationskort med i princip samma råd nu trycks upp och plastas in. Det handlar i första hand om 200 kort som i samband med exempelvis utbildningar ska kunna delas ut till kommunanställda som har kontakt med medier.

– Korten är bra om något har hänt och man behöver fundera på vad man får lov att säga, säger kommunens informationschef Maria Magnusson.

Kortet har en "alltid"- och en "aldrig"-sida. Under rubriken "alltid" finns råden att man ska ta god tid på sig i mediekontakter, tänka efter innan man svarar, hålla sig till sitt område och till fakta, förutsätta att allt är "on the record" samt vara rättvis och visa förståelse för journalistens arbete.

Däremot råds den kommunanställde att aldrig gissa, bli förbannad, låta sig stressas, använda fikonspråk, diskutera hemligstämplad information eller säga "ingen kommentar". Högst upp på listan finns rådet att aldrig ljuga, vilket kan tyckas vara en självklarhet.

– Jag tror inte att någon ljuger medvetet, men om man inte är van vid mediekontakter är det bra riktlinjer, säger Maria Magnusson.

Medielandskapet har förändrats och kommunen kommunicerar med medborgarna i många kanaler. Därför kan kortet med tips och råd komma väl till pass även i sociala medier. Snabb kommunikation är värdefull men ställer också krav på mottagaren som behöver veta var fakta kan hämtas och vilka svar som kan ges, framhåller Maria Magnusson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om