Som tidningen har berÀttat tidigare ska det byggas en gÄng- och cykelbana mellan Katrineholm och Bie, vilket Àr en del i ombyggnationen av vÀg 56. Samtidigt har kommunen tidigare aviserat att den ska stÄ för kostnaden att asfaltera cykelbanan.
I kommunens budget för 2023 hade tvÄ miljoner kronor avsatts, varpÄ posten var helt borttagen i budgeten för 2024. Men nu visar det sig att kostnaden berÀknas till 5,3 miljoner kronor, vilket Àr mer Àn dubbelt sÄ mycket jÀmfört med den ursprungliga berÀkningen.
Magnus Runesson, samhÀllsbyggnadschef, förklarar att kommunens första berÀkning byggde pÄ schablonkostnader för 2022.
â Efter vĂ„r berĂ€kning har Trafikverket upphandlat vĂ€g 56-projektet och priser har satts i vinnande anbud. Inflationen har varit ovĂ€ntat hög och projektet har sedan förlĂ€ngts. Dessutom har indexökningar för att asfaltera cykelbanan nĂ€sta Ă„r rĂ€knats med, sĂ€ger han.
Faktum Àr att Trafikverkets upphandling för ombyggnationen av 56:an var klar redan i början av 2022. Varför kommunen inte uppdaterade kostnaden för asfalteringsarbetet i budgeten för 2023, som beslutades under senare delen av 2022, förtÀljer inte historien.
Anser ni att det Àr ekonomiskt försvarbart att investera dessa pengar till att asfaltera cykelvÀgen?
â Ja, utifrĂ„n det uppdrag kommunens förvaltningar har gĂ€llande asfaltering och Ă„retruntcykling. Det Ă€r viktigt att möjligheter ges till hĂ„llbart resande, vilket ökar folkhĂ€lsan, men cykelbanan ger ocksĂ„ bĂ€ttre möjligheter till ökad bebyggelse, vilket syns i förslaget till ny översiktsplan med fler villor i StrĂ€ngstorp, sĂ€ger Magnus Runesson.
Camilla Karlsson, projektledare pÄ Trafikverket, sÀger att cykelbanan ska börja byggas i Är, men att asfalteringen inte utförs förrÀn nÀsta Är. Anledningen Àr att cykelvÀgen mÄste hinna sÀtta sig. Om asfalteringsarbetet drar ut ytterligare pÄ tiden kan det kosta mer.
â Det finns alltid en risk att det blir Ă€nnu dyrare för kommunen med tanke pĂ„ omvĂ€rldsfaktorer, sĂ€ger hon.
Cykelbanan ska ansluta till den södra infarten till Bie, men mellan korsningen och samhÀllet blir det ingen gÄng- och cykelbana. I stÀllet fÄr gÄngtrafikanterna och cyklisterna anvÀnda den gamla riksvÀgen den sista biten för att komma till Bie.
Hur ser du pÄ trafiksÀkerhetsrisken?
â Det Ă€r en helt annan trafikmĂ€ngd och en annan hastighet pĂ„ den vĂ€gen, sĂ€ger Camilla Karlsson.