NÀr ett fordon stÄr felparkerat förses det först med en eller flera böteslappar. DÀrefter uppmanas Àgaren att flytta fordonet. Om bilen ÀndÄ stÄr kvar, flyttas den till en uppstÀllningsplats.
Antalet bilar som kommunen tvingas flytta blir allt fler, enligt trafikhandlÀggare Bernt Malmgren.
â Folk lĂ€mnar bilar och bryr sig inte om dem. De Ă€r ofta oskattade och obesiktigade och stĂ„r pĂ„ kommunens gator. DĂ€r ska vi inte ha dem. Ibland lĂ€cker de olja ocksĂ„. Ăgarna uppmanas att flytta dem, men gör det inte, sĂ€ger Malmgren.
Problemet Àr störst i de centrala delarna av Katrineholm, men förekommer ocksÄ pÄ landsbygden. Det hÀnder ocksÄ att privata markÀgare hör av sig till kommunen för att fÄ hjÀlp att forsla bort fordon som lÀmnats pÄ deras mark.
Hur fordon fÄr flyttas regleras i "lagen och förordningen om flyttning av fordon i vissa fall". DÀr anges bland annat att kommunen fÄr flytta fordon som stÄtt felparkerade nÀr det behövs för ordningen och sÀkerheten i trafiken eller av naturvÄrdsskÀl.
För tvÄ Är sedan flyttade kommunen 27 bilar. Förra Äret var siffran 41.
â Det Ă€r vĂ€ldigt mycket, sĂ€ger Bernt Malmgren.
Hittills i Är, mellan januari och juli, har 23 bilar flyttats till en uppstÀllningsplats. I samband med flytten fÄr polisen kÀnnedom om bilen och kan kontrollera om den Àr stulen.
PÄ uppstÀllningsplatsen blir bilen stÄende i 30 dagar, om fordonsÀgaren Àr kÀnd.
â De ska ha viss tid pĂ„ sig att lösa ut bilen. Vi skickar rekommenderat brev till Ă€garen att bilen omhĂ€ndertagits, men breven kommer ofta tillbaka, sĂ€ger Bernt Malmgren.
Ăven om alla bilar har en Ă€gare, gĂ„r det inte alltid att ta reda pĂ„ vem det Ă€r.
â Exempelvis om de Ă€r utlandsregistrerade eller saknar registreringsskyltar. DĂ„ fĂ„r de stĂ„ 90 dagar pĂ„ uppstĂ€llningsplatsen.
DĂ€refter skrotas bilarna.
â Fordonen har oftast mycket ringa vĂ€rde, de gĂ„r inte att sĂ€lja, sĂ€ger Malmgren.
Kostnaden för hela processen ligger pÄ mellan 3 600 och 4 100 kronor. Det kan kosta Ànnu mer om bilen stÄr lÄngt bort eller om den stÄr sÄ illa till att bÀrgaren behöver hjÀlp i form av pÄkörningsskydd.
â Kommunen fĂ„r betala och sedan försöka fĂ„ tillbaka pengarna frĂ„n fordonsĂ€garen, men det Ă€r inte mĂ„nga som betalar. I stĂ€llet Ă€r det du och jag som fĂ„r betala via skatten, konstaterar Bernt Malmgren.