När Katrineholms-Kuriren kommer på besök till klass 5B har lektionen bytts till ett regelrätt morgonmöte, för så inleder de flesta redaktioner arbetsdagen. I 5B:s redaktion ska de rörliga inslagen som eleverna producerat den senaste tiden gås igenom och turordningen i sändningen, som idag ska klippas och göras färdig, planeras och diskuteras. Vad ger bäst rytm? Vilken av elevernas nyheter ska toppa, alltså inleda, nyhetssändningen?
Snart är ordningsföljden satt och eleverna går igenom sina inslag med filmpedagogen från Film i Sörmland, som är en del av landstingets kultur- och utbildningsverksamhet och den part som erbjuder sörmländska skolor att vara med i projektet som går ut på att låta barn producera egna nyheter, lära mer om villkoren kring nyhetsproduktion, medias roll i samhället och få insikt om svenska grundlagar som ger oss alla rätt att uttrycka våra åsikter.
Klass 5B på Skogsborgsskolan är alltså en av nio klasser i Katrineholms, Flens och Gnesta kommuner som under höstterminen är med i projektet.
– Vi har fått prova på hur det är att göra nyheter, berättar Alva Lönn, som tillsammans med Abdi Farah och Tindra Söderman gjort ett inslag om kommunens satsning på läsplattor till alla elever i grundskolan.
Det är också inslaget som klassen på morgonmötet kommit överens om ska inleda sändningen.
Alva Lönn berättar att klassen brukar titta på Lilla Aktuellt varje fredag i klassrummet, och att följa nyheter menar hon är viktigt för att få reda på hur andra har det.
Klassläraren Marie Röde berättar att de också brukar läsa en del i Minibladet (se mer om Minibladet här på kkuriren.se där du hittar du fram till Minibladets digitala del) och längre fram hoppas hon också att eleverna ska kunna testa att skriva insändare.
Att de nu själva har fått testa nyhetsproduktion menar Alva Lönn har gett bättre koll på hur nyhetsarbetet faktisk går till, bakom det som syns i tv-rutan. Eleverna har fått testa hur det är att vara reporter, fotograf, redigerare och nyhetsankare.
– Jag har lärt mig hur man gör, hur man redigerar. Och så har jag lärt mig mer om vad som är sant och falskt, säger Alva Lönn och berättar att de pratat om vikten av att vara källkritisk som nyhetskonsument.
– Det är viktigt för att folk inte ska lura en.
Fartun Abdikation förklarar att svenska tryckfrihetsgrundlagen medför att alla får uttrycka vad de vill. Något som inte är självklart i alla länder.
– Här får alla tycka och säga vad man vill och skriva vad man vill, så länge man inte hotar någon, berättar hon.
Tillsammans med Lina Bogdanic, Sigrid Larsson och Ali Ahmed jobbar hon med ett inslag om ridning, som gänget förklarar är en sport som sällan får lika mycket uppmärksamhet som fotboll.
Vid ett annat bord jobbar Kalle Martinsson, Elias Nylander, William Svensson och Noel Brink med ett inslag om hur deras skola håller på att byggas ut och till våren 2017 kommer att vara 900 kvadratmeter större.
Under nyhetsprojektet har klassen pratat mycket om vad som egentligen är en nyhet och killarna slår fast att det här är en viktig nyhet för skolan.
– Det kanske gör att man trivs bättre, lockar fler till skolan, det kanske blir mindre klasser, bättre plats i matsalen och att maten räcker, säger Kalle Martinsson.
Killarna berättar att de fixat en drönare för att kunna filma skolan ovanifrån till sitt inslag. De har också läst på vad som gäller för att få filma med drönare.
De förklarar att nyhetsarbetet gjort att de själva blivit mer intresserade av att titta på nyheter.