Under ett drygt halvår har KFAB testat en elbil och nu har utvärderingen kommit. Att kyla påverkar batterierna i bensindrivna bilar så att det kan vara svårt att starta dem har flera bilägare fått erfara under de kalla vinterdagar som varit. Att kylan även påverkar bilar vars enda kraftkälla är el blev KFAB:s testförare varse.
"Nu sista dagarna har temperaturen varit under minus 10. Då har jag haft en möjlig körsträcka på 4–6 mil", skriver boendekonsulenten Aulis Määtta-Hallin i sin rapport.
I sommartemperaturer var dock räckvidden betydligt bättre, närmare 20 mil.
"Vid temperatur upp till cirka 0 grader har jag på en laddning kommit cirka 12–15 mil", fortsätter det i rapporten.
KFAB:s vd Ingmar Eriksson berättar att man tänker köpa en elbil till under 2016.
– Vi har en satsning på det och jobbar med en miljöcertifiering. Bland annat handlar det om att minska partiklarna som släpps ut inne i staden. Och till sist måste vi spara på jorden till våra efterkommande, säger han.
Problemet med att bilen får kort räckvidd under de extremt kalla dagarna tror Ingemar Eriksson kommer att lösa sig.
– Vi har haft problem med parkeringsplatser och har inte kunnat använda motorvärmare. Då går en del av batteriet åt till att värma upp motorn och kupén, men det kommer att bli bättre när det går att sätta i kontakten så fort man parkerar bilen och inte bara ladda upp den över natten. Mestadels handlar det dessutom om stadskörning för vår del, fortsätter Eriksson.
Man tittar även på att skaffa en snabbladdare, men där har inget beslut fattats. En snabbladdare kan ladda upp batterierna i en elbil på cirka en halvtimme. En vanlig elkontakt fungerar också, men här tar det längre tid för att få batterierna fulladdade.
– Vi ska gå på en konferens om det och titta närmare på om det kan vara något för oss. Sedan får vi se hur den ska användas om det blir av – om det blir till våra egna bilar eller om den ska få användas av alla våra hyresgäster, säger Ingmar Eriksson.