Under flera Är har det kommunala fastighetsbolaget successivt fasat ut sina bensinbilar. Nu bestÄr fordonsflottan av tio elbilar, sex gasbilar och fyra cyklar, varav tvÄ har elmotor. De tio dieselbilarna som ÄterstÄr tankas med HVO, ett förnyelsebart brÀnsle baserat pÄ vegetabiliska oljor och animaliska fetter.
â Tanken Ă€r att dieselbilarna ocksĂ„ ska fasas ut, men eftersom vi inte kan göra oss av med alla bilar samtidigt har vi i stĂ€llet tankat dem med HVO100, den dieseln Ă€r fossilfri. Den Ă€r lite dyrare, men ska man försöka pusha för miljön fĂ„r man betala lite mer, sĂ€ger Anna-Karin Ăngström, utvecklingsstrateg pĂ„ KFAB.
Dieselbilarna Ă€r Ă€ldre och det möjliggör brĂ€nslebytet, som annars inte kan ske hur som helst, enligt Ăngström.
â Man mĂ„ste följa fabrikantens anvisningar och garantierna gĂ€ller tyvĂ€rr inte. Men de som kör bilarna sĂ€ger att de gĂ„r bĂ€ttre och tystare.
En del av bilarna Ă€r knutna till specifik personal, medan andra Ă€r bokningsbara i en bilpool. PĂ„ sikt hoppas KFAB kunna minska det totala antalet fordon och öka den gemensamma anvĂ€ndningen. Cyklarna har nĂ„gra Ă„r pĂ„ nacken, men elcyklarna köptes in 2018 och 2019. Anna-Karin Ăngström tar gĂ€rna cykeln de fĂ„ gĂ„nger hon lĂ€mnar kontoret.
â Stan Ă€r inte sĂ„ stor, mĂ„nga gĂ„nger gĂ„r det snabbare att ta cykeln och det gĂ„r lĂ€tt att parkera. Medarbetarna ser mycket positivt pĂ„ att ta cykeln. Vi bokar via kalendern för att det Ă€r sĂ„ pass mĂ„nga som vill anvĂ€nda dem.