Under flera år har det kommunala fastighetsbolaget successivt fasat ut sina bensinbilar. Nu består fordonsflottan av tio elbilar, sex gasbilar och fyra cyklar, varav två har elmotor. De tio dieselbilarna som återstår tankas med HVO, ett förnyelsebart bränsle baserat på vegetabiliska oljor och animaliska fetter.
– Tanken är att dieselbilarna också ska fasas ut, men eftersom vi inte kan göra oss av med alla bilar samtidigt har vi i stället tankat dem med HVO100, den dieseln är fossilfri. Den är lite dyrare, men ska man försöka pusha för miljön får man betala lite mer, säger Anna-Karin Ängström, utvecklingsstrateg på KFAB.
Dieselbilarna är äldre och det möjliggör bränslebytet, som annars inte kan ske hur som helst, enligt Ängström.
– Man måste följa fabrikantens anvisningar och garantierna gäller tyvärr inte. Men de som kör bilarna säger att de går bättre och tystare.
En del av bilarna är knutna till specifik personal, medan andra är bokningsbara i en bilpool. På sikt hoppas KFAB kunna minska det totala antalet fordon och öka den gemensamma användningen. Cyklarna har några år på nacken, men elcyklarna köptes in 2018 och 2019. Anna-Karin Ängström tar gärna cykeln de få gånger hon lämnar kontoret.
– Stan är inte så stor, många gånger går det snabbare att ta cykeln och det går lätt att parkera. Medarbetarna ser mycket positivt på att ta cykeln. Vi bokar via kalendern för att det är så pass många som vill använda dem.