Runt om i stan har det i åratal suttit parkeringsskyltar med tillägget för personbil, bland annat bakom Sörmlands sparbank. Tilläggsskylten har inneburit att enbart personbilar klass ett och två har fått parkera där, alltså "vanliga" personbilar och vissa husbilar.
Skåpbilar, exempelvis Volkswagen caddy eller Citroën berlingo, som klassas som lätta lastbilar, har till mångas förvåning inte fått parkera där. Det har katrineholmarna blivit varse den senaste tiden. Flera vittnar om parkeringsböter utan att ha fått det förr om åren. Anledningen tycks bero på att kommunen bytt leverantör av parkeringsbevakningen till Avarn security.
– Skyltarna har funnits länge, så det är ingen skillnad. Däremot är parkeringsvakterna på det nya bolaget väldigt pålästa och vet vad som gäller. Vakterna har inte gjort något fel, men det har blivit ett stort irritationsmoment, säger Leif Fredriksson, som själv äger två caddy.
Han menar att problemet ligger hos Transportstyrelsen.
– Grundfelet är Transportstyrelsens idiotiska regler. Det här är en skrivbordsprodukt som har blivit fel. Jag förstår att det kan bli problem om man tar bort skylten och det kör in en stor bil som inte får plats i parkeringsrutan, men det borde vara självklart att man ska få parkera där om man ryms i rutan, även om man har en lätt lastbil, säger Leif Fredriksson.
Cathrine Lindkvist, trafikingenjör på samhällsbyggnadsförvaltningen, är väl medveten om problemen som uppstått.
– Först hade jag inte koll på att dessa fordon var lastbilsregistrerade. Jag kan heller inte svara på varför de inte har bötfällts tidigare. Parkeringsbolaget gör formellt fel om de inte skriver böter när lätta lastbilar parkerar där personbilsskylten finns uppsatt. Att det har varit personbilsreglerat beror på att en del lätta lastbilar tar mycket större utrymme än personbilar, säger Cathrine Lindkvist.
När hon tidigare i år fick kännedom om att skåpbilar som klassas som lätta lastbilar, men som ryms i parkeringsrutan, blev bötfällda agerade hon. Före semestrarna plockades därför skyltarna för personbil bort utmed Fredsgatan, vid järnvägsstationen och på den stora parkeringen vid Olympos. Skyltarna vid Ringblommans parkering, den vid Sörmlands sparbank, fick dock sitta kvar.
Efter stark kritik från flera katrineholmare, bland annat i sociala medier, togs på tisdagen personbilsskyltarna bort även där.
– Skulle det bli problem med att för stora fordon parkerar där, kan det bli fråga om annan reglering. Vi skulle exempelvis kunna införa längdbegränsning på fordonen. Kommunen har dock ingen möjlighet att ta bort redan utfärdade böter, bara polisen. Samtidigt är det den som parkerar som har huvudansvaret för att göra rätt. Folk är generellt sett ganska dåliga på att läsa skyltar, säger Cathrine Lindkvist.
På Transportstyrelsen har man inte upplevt dessa problem tidigare. Att låta bli personbilsskylten ser de som en möjlig lösning.
"Man kan reflektera över varför man behöver avgränsa parkeringen till att gälla bara personbilar för att undvika parkering av för stora fordon? För stora fordon kan bötfällas om de står utanför rutan enligt 3 kap, 49§ i trafikförordningen", skriver Mikael Andersson, presschef på myndigheten i ett mejl till tidningen.