Kundernas reaktioner efter stigande matpriser

Flera av varorna i korgen kostar mer nu jämfört med i början av förra året.
Det visar en undersökning från SCB.
Flera katrineholmare uppger att de har ändrat sina vanor i butiken som följd.

Therese Larsson med barnen Elis och Elsa. Therese tycker att kaffet är en lyxvara man får unna sig.

Therese Larsson med barnen Elis och Elsa. Therese tycker att kaffet är en lyxvara man får unna sig.

Foto: Anton Swärdhagen

Katrineholm2025-02-25 18:49

Enligt en undersökning av Statistiska centralbyrån, SCB, har produkter som kaffe, grönsaker och fisk stigit mest i pris under det gångna året. Det är något flera konsumenter har märkt av. Therese Larsson är ute och handlar med Elis och Elsa.

– Absolut, det tänker man på. Man tänker efter och jämför när man handlar. Vi har börjat köpa färdigskivad ost, då blir det inte så att vi äter lika mycket och vi slänger inte lika mycket heller. Och så köper vi ägg från gårdar i lite större paket, det är billigare och bättre, säger Therese.

undefined
Therese Larsson med barnen Elis och Elsa. Therese tycker att kaffet är en lyxvara man får unna sig.

Den produkt som har ökat mest i pris under 2024 enligt SCB:s konsumentprisindex är kaffe, vilket har gått upp med drygt 16 procent på ett år.

– Det har man ju reflekterat över, men man vill fortfarande dricka ett gott kaffe så det är väl en lyxvara man unnar sig. Men jag dricker nog inte lika mycket nu, jag gör färre koppar. Sen köper vi Icas färdiga matkassar och då blir det inte lika mycket svinn, man sparar både tid och pengar, säger Therese.

undefined
Från vänster: Emil, Edvin, Milton och Emil. De är alla 17 år gamla.

Vi möter också ett tonårsgäng som har varit och handlat energidryck. Emil, Edvin, Milton och Emil säger att de har märkt stor skillnad när det kommer till priserna på snacks.

– Vi köper nog samma saker nu men det svider lite mer bara. Chipsen har verkligen gått upp i pris, det är nog det som man har märkt mest av. Man undrar ju varför, det är ju bara potatis och kryddor, liksom, säger de.

Prisförändring

De varugrupper som har ökat mest i procent sedan januari 2024:

Kaffe, té och kakao – 14,3 procent

Sötsaker och glass – 7,8 procent

Alkoholfria drycker – 7,5 procent

Mjölk, ost och ägg – 6,7 procent

Mineralvatten, läsk och fruktjuice – 5 procent

Oljor och fetter – 4,9 procent

Källa: SCB

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!