Katrineholmare fick hjÀlp av KO i hovrÀtten

Konsumentombudsmannen, KO, bestÀmde sig för att bitrÀda en katrineholmare i en tvist med ett företag.Det visade sig vara ett bra beslut.

Katrineholm2010-05-05 12:55

Katrineholmaren fick i mÄndags rÀtt i Svea hovrÀtt mot företaget som inte tillrÀckligt informerat om ÄngerrÀtten i samband med att ett avtal ingicks.

Avtalet handlade om spÀrrtjÀnster som kan anvÀndas exempelvis nÀr en plÄnbok blir stulen.

I dÄvarande Katrineholms tingsrÀtt dömdes katrineholmaren att betala fordran som företaget ansÄg sig ha pÄ honom. Men Svea hovrÀtt resonerar annorlunda.

Att företag slarvar med informationen om ÄngerrÀtten Àr vanligt, enligt Konsumentverket som fÄr mÄnga anmÀlningar om saken.

Konsumentombudsmannen bestÀmde sig för att bitrÀda katrineholmaren för att fÄ ett tydligt besked, en gÄng för alla, om vad som gÀller.

Normalt har en kund som handlar pÄ distans 14 dagars ÄngerrÀtt. Men om företaget inte tillrÀckligt har informerat om ÄngerrÀtten bÄde före och efter det att avtalet ingÄs förlÀngs ÄngerrÀtten till ett Är.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om