Kärleksprojektet gjorde tre skolor till en

Hundratals ouppackade flyttkartonger stod i en tom skola fem dagar före elevernas ankomst. Lärarna på Nyhemsskolan tog sig an ett omöjligt uppdrag, kavlade upp ärmarna – och lyckades skapa en skola av tre.

Katrineholm2013-12-06 21:30

Någonstans i röran av flyttkartonger, möbler och upprörda känslor togs inför höstterminen 2012 ett principbeslut av lärarna: de skulle lösa ett omöjligt uppdrag.

— Vi bara stod här och tittade på kartongerna. Sedan kavlade vi upp ärmarna och började, säger läraren Kristina Johansson som jobbar i årskurs 4-6 och för universitetet i Linköping som skolan samarbetar med.

Lärarna hade då fem dagar på sig att bringa reda i röran innan elevernas läsår började.

Pia Nygren, rektor i förskoleklass till årskurs 6 vid sidan av Tommy Modigh som är rektor i 7-9, vill kalla arbetet för ett kärleksprojekt med elevernas bästa som mål.

— När dörrarna hade gått upp, då var det pedagogik från dag ett, framhåller Kristina Johansson.

Det här läsåret har Nyhemsskolan fått 40 nya elever och utökat med totalt två klasser. Nu går där 520 elever mellan 6 och 16 år.

Men för att börja från början: våren 2012 tog politikerna det obekväma beslutet. Sjöholms skola, Nävertorpsskolan och Nyhemsskolan skulle till hösten bli en enda skola, i Nyhemsskolans skal. Samtidigt kom elever från nedlagda Valla högstadium.

Konkurrens från friskolor och en politisk vilja att koncentrera sig på färre skollokaler och i stället satsa pengarna på undervisning fanns bland argumenten för beslutet.

Dessutom var eleverna på Sjöholms skola redan vana vid Nyhemsskolan, då de på grund av lokalbrist på Sjöholm reste till Nyhem för vissa lektioner varje vecka.

Kaos är nästan ett milt ord för att uttrycka situationen för drygt ett år sedan. Från politiska ord till praktisk handling var det mycket kort om tid, samt ett sommarlov emellan.

Med kort varsel skulle en stor elev- och personalrockad göras. Ingen visste vilka elever och vilken personal som skulle till Nyhem, som gick från en 7-9-skola till att bli en F-9-skola på nytt.

Men kämpainsatserna från personalen i kombination med en positiv inställning från barn och föräldrar har fått något att hända på Nyhem, en skola som under en period kämpade mot ryktet som stökig och misslyckad ur integrationssynpunkt.

Redan efter första terminen för ett år sedan sa föräldraföreningen på Nyhemsskolan till Kuriren att barnen som flyttat till skolan började känna sig hemma där och att det var viktigt att blicka framåt.

Så var det inte när nedläggningsbeskedet kom 2012. Selma Merdovic, då elev på Sjöholms skola, minns hur det var.

— Vi blev jättesura och sa till vår lärare att vi borde gå ut på stan med demonstrationsskyltar.

Nu går hon på Nyhemsskolan.

— Och det känns som hemma, säger hon och får medhåll av klasskamraten Per Oskar Källsner i årskurs fem.

I en korridor passerar Felix Seger och Emil Bergkvist i blåvita fotbollströjor. De går i sexan och berättar att de har bytt skola till Nyhem för att kunna gå fotbollsprofilen i högstadiet nästa år.

"Kärleksprojektet" ledde till att arbetslaget F-6 på Nyhemsskolan nominerades till bildningsnämndens kvalitetspris för arbetet med att skapa en trygg skola där eleverna trivs. Lärarna nominerades även för ett läs- och skrivprojekt som har startats med Elevhälsan.

Elevernas trivsel visar sig i resultatet av trygghetsenkäter. Självklart finns det inga problemfria skolor, men Nyhemsskolan är något av en ny skola, byggd av den kultur som satt i väggarna på tre olika skolor.

— Det är viktigt att eleverna kan känna sig stolta över sin skola och sina prestationer, påpekar Pia Nygren.

Många av eleverna tycks ha den känslan:

— Man får mycket kunskap här, säger Maxfrid Askmo i 6B som planerar att fortsätta på skolan i högstadiet.

— Vi får mycket hjälp. Det är bra lärare, säger Emily Fong och Falis Aden i 6A.

Eleverna Emmi Hallqvist, Therese Hallgren och Emma Bjällerhag är inte av någon annan åsikt.

— Här är trivsamt, säger de.

Pia Nygren ser en fördel i att ha alla årskurser samlade på en och samma skola.

— Det ger kontroll på kunskapstillväxten hos eleverna.

Det här är del 1 i serien om de elva arbetslag och lärargrupper som nominerades till bildningsnämndens kvalitetspris. Priset går till en grupp pedagoger eller ett arbetslag som har varit särskilt framgångsrika i arbetet med att nå högre måluppfyllelse.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om