95-åringens tillit till den service som samhället har lovat att ge är rubbad. Hon sörjer att hon aldrig fick närvara vid sonens dottersons vigselceremoni.
– Nu har de mist en kund, säger kvinnan om färdtjänsten.
Det var i juli som kvinnan, som vill vara anonym i tidningen, var bjuden på bröllop. Dagen före vigseln ringde hon och beställde färdtjänst till dagen därpå, från hemmet i Katrineholm till vigseln i Vingåker. Klockan 14 skulle bilen komma. En timme senare skulle vigseln börja.
– Det skulle gå så bra. Jag skulle inte alls vara orolig, sa de, berättar kvinnan som tillägger att det har hänt förut att färdtjänsten inte har kommit.
När beställningen var avslutad ringde telefonen igen, berättar kvinnan. Det var beställningscentralen. "Var det i dag du skulle resa, alltså? löd frågan. "Nej, i morgon", svarade kvinnan. Senare bad hon en granne att dubbelkolla beställningen.
Dagen därpå, 13.50, gick hon finklädd och förväntansfull ner till gatan och inväntade färdtjänsten. Regnet öste ner, men hon ville stå kvar för att inte missa bilen. 14.15 hade den inte kommit. 14.40 gav hon upp och gick in i sin bostad.
– Jag frös så att jag skakade och blev sjuk efter den dagen.
Strax före vigseln ringde kvinnans son och undrade var hon höll hus. Då fanns inte längre någon möjlighet att ta sig till vigseln i tid.
– Sedan blev jag hämtad och kunde vara med på bröllopsfesten, säger hon och konstaterar att det som hänt under dagen gjorde att orken tröt.
– Jag har ju nyss fyllt 95 år.
Hon vill framhålla att förarna av färdtjänsten är trevliga och bra. Men hon är starkt kritisk till bristen på ordning och reda vid beställningarna. Och någon mer färdtjänstresa blir det inte.
– Aldrig mer! Nu har barnen sagt att de ska komma och hämta mig.
En tröst i bedrövelsen är att kvinnan kunde närvara när ännu ett barnbarnsbarn gifte sig i somras. Då fick hon skjuts av anhöriga.
– Det var så fint. Och solen lyste hela dagen.