Maj och september brukar vara de mest intensiva månaderna i vägbyggen, i alla fall om vi frågar Torbjörn Arvidsson. Han är biträdande projektledare på Trafikverket för ombyggnationen av 56:an, norr om Katrineholm. Enligt honom är det projektet inget undantag.
– Det är väldigt mycket som händer. Nu tycker jag att det blir tydligare och tydligare för varje dag som går att huvudvägen kommer att bli klar till november. Vi ska inte lova för mycket, men huvudvägen kanske till och med blir färdig något tidigare, säger Torbjörn Arvidsson.
Samtidigt innebär det hektiska arbetet att trafikpåverkan blir större. De senaste veckorna har det exempelvis pågått beläggningsarbeten nattetid, vilket gjort att trafiken fått regleras med lots och ljussignaler. Även de kommande veckorna blir det asfaltsjobb på nätterna.
– Vi har också flera arbetslag som arbetar med asfaltering av sidoytor, bland annat anslutningar, under dagtid, säger Torbjörn Arvidsson.
Nyligen kom montörerna, som sätter upp vägräcken, tillbaka efter vintern. Även dessa moment påverkar trafiken.
– De använder sig främst av skyddsfordon, så kallade TMA-bilar, för att styra trafiken. Det kan även bli aktuellt med lots och i viss utsträckning arbete med räcken på nätterna. Förutom norr om Äs ska vi komplettera några räcken på etapp ett, söder om Bie.
Just nu arbetar entreprenören dessutom med att fylla upp grus mot den nya bron vid Dragsjön, mellan Hjälmaresund och Alberga. Inom kort är planen att den nya bron ska asfalteras och att trafiken ska flyttas till sitt permanenta läge.
– Inom någon vecka kan vi nog lägga asfalt där och flytta trafiken, säger Torbjörn Arvidsson.
Därutöver fortsätter ljussignaler att reglera trafiken förbi Hjälmaresund på grund av brorenoveringar.