Hur kom du på den här idén?
— Dels är jag järnväghistoriskt intresserad. Dels såg jag några gamla affischer för järnvägen. Så jag åkte till Sveriges järnvägsmuseum i Gävle för att titta på fler. Där finns hela SJ:s reklamarkiv. Jag började titta i det och tyckte att det var ett spännande material som fler borde få ta del av. Det var värt att skriva om.
Berätta om innehållet i boken.
— Det speglar verkligen tiden i stort. På 30-talet handlade det till exempel om att alla skulle ha råd att åka tåg, under andra världskriget var det dåligt med bensin och trångt på järnvägen och på 50-talet blev konkurrensens från bilismen påtaglig. Det syns tydligt även i reklammaterialet. På det bilvänliga 50-talet vågade SJ inte rikta någon kritik mot bilismen, vilket de däremot gjorde på 60-talet.
Vad hoppas du med boken?
— Jag hoppas att kunna ge ett nytt spännande perspektiv på svensk järnvägshistoria.
Varifrån kommer ditt eget tågintresse?
— Kanske tack var att jag som liten åkte mycket tåg, även till utlandet. Då var det väldigt fina gamla järnvägsvagnar till Tyskland.