I vår kommer boken om järnvägsreklam

Johannes Tångeberg, webbredaktör på Katrineholms-Kuriren, har skrivit den.

Katrineholm2014-01-24 13:50

Hur kom du på den här idén?

— Dels är jag järnväghistoriskt intresserad. Dels såg jag några gamla affischer för järnvägen. Så jag åkte till Sveriges järnvägsmuseum i Gävle för att titta på fler. Där finns hela SJ:s reklamarkiv. Jag började titta i det och tyckte att det var ett spännande material som fler borde få ta del av. Det var värt att skriva om.

Berätta om innehållet i boken.

— Det speglar verkligen tiden i stort. På 30-talet handlade det till exempel om att alla skulle ha råd att åka tåg, under andra världskriget var det dåligt med bensin och trångt på järnvägen och på 50-talet blev konkurrensens från bilismen påtaglig. Det syns tydligt även i reklammaterialet. På det bilvänliga 50-talet vågade SJ inte rikta någon kritik mot bilismen, vilket de däremot gjorde på 60-talet.

Vad hoppas du med boken?

— Jag hoppas att kunna ge ett nytt spännande perspektiv på svensk järnvägshistoria.

Varifrån kommer ditt eget tågintresse?

— Kanske tack var att jag som liten åkte mycket tåg, även till utlandet. Då var det väldigt fina gamla järnvägsvagnar till Tyskland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om