– På Sörmlands turistsidor på nätet nämns inte Kolmården, för det ligger i Östergötland. På Östergötlands turistsidor nämns inte Astrid Lindgrens värld, för det ligger i Småland. Men vilken turistande indier bryr sig om var det ligger?
Den frågan ställde Mattias Zingmark, katrineholmare sedan 1997 och marknadschef på Kolmården, under ett föredrag i KFV Marknadsförings regi på torsdagskvällen. Temat var "Finns det möjlighet till tillväxt med hjälp av besöksnäringen?"
Zingmark visade siffror från organisationen Svensk turism på hur turistandet ser ut i världen. Enligt organisationen handlar det om 66-procentig tillväxt i turistandet fram till år 2030, med turister från framför allt fyra länder: Kina, Ryssland, Indien och Brasilien. 2020 beräknas det att 50 miljoner indier kommer att resa utomlands.
– Men de har ingen aning om var Sörmland ligger, eller Katrineholm, eller Östergötland, sa han.
När Zingmark började på Kolmården 2012, berättade han, var verksamheten trasig. En attraktion fanns: djuren. Man hade fastnat i besökssiffror runt 450 000 per år och ekonomin var dålig. I år slogs besöksrekord i den 50-årsjubilerande parken, med 720 000 gäster, till stor del beroende på den nya attraktionen Bamses värld.
Katrineholm fick en uppmaning av Zingmark: att ta tillvara på attraktionerna här, som Sportcentrum.
– Ta chansen, lyft Sportcentrum, som har ett helt unikt läge, sa han.