Det är långt ifrån första gången det kommer kritik mot hur färdtjänsten i Katrineholms kommun sköts. Kuriren har flera gånger tidigare skrivit om kommuninvånare som anser att färdtjänsten inte fungerar tillfredsställande. Samtidigt är det flera som klagar på att det är svårt att kommunicera med beställningscentralen, framförallt för att de som svarar oftast inte har så mycket lokalkännedom.
Samres är det företag som sköter beställningsmottagning, administrationen och bokning av sjukresor, färdtjänst och skolskjutsar i Sörmland. Jani Körkkö är uppdragschef för Samres Sörmland och berättar att det under sista kvartalet kom in 617 synpunkter på deras verksamhet. De allra flesta är klagomål.
– 156 handlar om beställningscentralen, 138 ärenden rör förare och 98 ärenden berör förseningar och 84 har med själva resan att göra. Men det handlar om väldigt många resor. Under det kvartalet administrerade vi 97 287 resor i Sörmland, säger han.
Politikerna har beslutat att inte förlänga avtalet med Samres. Det går ut sista december 2015 och därefter kommer Sörmlands kollektivtrafikmyndighet att ta över verksamheten.
Har ni fått någon motivering till varför de gör såhär?
– Jag kan inte uttala mig om politikernas val, det får stå för dem. Den förklaring vi har fått är att de vill sköta det själva för att nå samordningseffekter, säger Körkkö.