När bildningsnämnden sammanträder den 28 maj är handlingsplanen mot frånvaro i kommunens skolor ett ärende. Ordförande Anneli Hedberg (S) tycker att planen, som reviderades 2010, behöver uppdateras.
- Framför allt tycker jag att den plan som finns inte är tillräckligt konkret, säger hon.
Hedberg tycker att det mer tydligt borde framgå vad som räknas som hög frånvaro och när den ska rapporteras. Planen, som är gjord i samarbete mellan bildningsförvaltningen och socialförvaltningen, behöver även anpassas till nya skollagen, anser Anneli Hedberg. Den säger att vårdnadshavare ska meddelas samma dag som en elev uteblir från skolan.
De rapporter om frånvaro som når skolpolitikernas öron i Katrineholm är nedslående.
- Elever på Södra skolan har en skrämmande hög frånvaro. Framför allt finns frånvaron i högstadieskolorna, men det börjar krypa ner i åldrarna, säger Anneli Hedberg.
Andreas Wetell är nybliven rektor på Södra skolan och har inte hunnit sätta sig in i frånvaroproblematiken. Han är till augusti även rektor för Ellwynska skolan, som ständigt jobbar i enlighet med Skolverkets allmänna råd för att öka närvaron.
Han berättar att skolan jobbar hårt för att få elever med hög frånvaro att komma till samtal med skolsköterska eller kurator, och att hitta orsakerna till att eleverna inte vill komma till lektionerna.
- Men det är inte framgångsrikt, säger han om arbetet.
- Trots stora insatser blir det inga effekter i statistiken.
Att av olika orsaker vara borta från skolan då och då innebär inte självklart att man misslyckas i skolan, understryker Andreas Wetell. Men hans erfarenhet är att elever med hög frånvaro i princip inte klarar godkända betyg.
Men även om frånvaron är svår att minska, så har den åtminstone inte ökat på Ellwynska. Å andra sidan, konstaterar Andreas Wetell, kanske siffrorna hade skjutit i höjden utan de omfattande åtgärder som görs.
Att bryta undervisningen ibland med roliga aktiviteter kan vara ett knep för att ge eleverna motivation. Det tror Linnéa Lundgren som går på Ellwynska skolan och Vanda Hemlin som är elev på Lindengymnasiet.
De går första året, men märker att det finns gott om skoltrötta kamrater i deras omgivning.
- Jag skolkar inte, är bara borta från skolan om jag är sjuk, säger Linnéa Lundgren.
Hon är dock knappast förvånad över att höra att frånvaron på sina håll är stor både i grundskolans högre år och gymnasieskolan.
För Vanda Hemlins klass är problemet rykande aktuellt.
- I vår klass är det stor frånvaro, säger hon.
Hon tycker att hennes skola tar tag i problemet på ett bra sätt, kontaktar föräldrar och vidtar andra åtgärder. Nyligen fick klassen ge sig ut på äventyr i skogen.
- Vi fick göra samarbetsövningar för att hitta glädjen. Det var skönt att vara borta från skolan lite.
Just detta, att byta miljö och göra roliga saker ibland som omväxling till de inrutade studierna, tror både Vanda Hemlin och Linnéa Lundgren kan vara ett recept för att komma åt skoltröttheten.
För deras erfarenhet säger att det är just trötthet som skolket beror på. Och det är nu i vår som den har satt in på allvar, enligt Vanda Hemlin.
- De orkar inte. Det finns roligare saker att göra, säger Linnéa Lundgren.