Hemliga svaret från Toyota: "Kundens bästa i åtanke"

Toyotas informationschef vill inte kommentera i detalj varför Simling bil i Strängnäs släpps in på Katrineholmsmarknaden där Stenbergs bil redan säljer Toyota. 
"Alla sådana beslut tas med kundens bästa i åtanke", skriver informationschefen Christian Hallin.

Simling bil ska flytta in i padelhallen på Lövåsen.

Simling bil ska flytta in i padelhallen på Lövåsen.

Foto: Arkiv

Katrineholm2025-03-27 10:11

Efter nyheten om att Simling bil i Strängnäs ska etablera sig i Katrineholm och sälja Toyota-bilar i den nuvarande padelhallen på Lövåsen har Katrineholms-Kuriren försökt få svar från biltillverkarens Sverigekontor bland annat om varför man släpper in en ny aktör på en liten marknad. 

Toyotas informationschef Christian Hallin svarar inte i detalj på frågorna men har lämnat följande skriftliga svar:

"För Toyota är det viktigaste att kunna erbjuda våra kunder bästa möjliga service och vi sätter värde i långsiktiga återförsäljarrelationer. Därför finns det ett antal kriterier att uppfylla som auktoriserad Toyota-återförsäljare, som är desamma för samtliga återförsäljare".

Han skriver vidare:

"Vi ser kontinuerligt över hur våra återförsäljare uppfyller dessa kriterier och anpassar över tid nätverket efter detta. Vi kan inte gå in på framtida eventuella förändringar i återförsäljarnätverket, men alla sådana beslut tas med kundens bästa i åtanke".

För närvarande är det Stenbergs bil som säljer Toyota i Katrineholm. Ulrika Munro-Jack, vd och ägare av Stenbergs bil, ville häromdagen inte kommentera vad som kommer att hända med deras företag om en ny Toyota-handlare etablerar sig i Katrineholm.

– Det är en pågående process och jag väljer att inte kommentera det just nu, sa Ulrika Munro-Jack.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!