En och annan höjde kanske på ögonbrynen när det stod klart att Anneli Hedberg (S) blir service- och tekniknämndens ordförande i kommunens nya "regering".
– Jag har trivts i bildningsnämnden och om jag hade fått frågan hade jag fortsatt i fyra år till. Jag tror inte att mitt parti tycker att jag har gjort ett dåligt jobb. Men i det här läget ville partiet något annat, säger Hedberg som tycker att det ibland är för mycket fokus på person och inte på politik.
Hon ser åren som ordförande i först barn- och utbildningsnämnden och sedan bildningsnämnden som en rolig men tuff tid. Hedberg har hållit i ordförandeklubban vid flera beslut att lägga ner skolor.
Det svåraste beslutet av alla var att lägga ner Flodafors skola 2007, säger hon. Beslutet föregicks av en konsultrapport som föreslog att fem landsbygdsskolor borde läggas ner. Det förslaget lämnade aldrig konsultnivån, men allt sammantaget ledde till omfattande protester, fackeltåg och namnlistor med tusentals underskrifter. Så småningom vände Flodabornas besvikelse till handlingskraft och Floda friskola startades.
Ibland får Anneli Hedberg höra att hon bara har "fått skit" som ordförande i bildningsnämnden.
– Så är det verkligen inte. Jag vet att mitt engagemang är uppskattat.
Anneli Hedberg framhåller att åren i bildningsnämnden långt ifrån enbart har gått i moll. Ekonomin är numera i balans efter flera svåra år. I våras sågs en liten ljusning i de hittills mycket låga betygsresultaten för årskurs nio.
Hon är stolt över musikskolans omvandling till en modern kulturskola och över att skolor och förskolor i sju år och under välorganiserade former har tagit emot 1300 nyanlända elever. Och så vill hon lyfta fram teknikens motsvarighet till kulturskolan, Komtek, som bara finns i ett 20-tal kommuner i landet.
– Att starta Komtek var en liten dröm jag hade.
Anneli Hedberg vill i det nya uppdraget bland annat satsa ännu mer på skolmaten. Och om hon ska ge något råd till sin efterträdare i bildningsnämnden, Johan Söderberg (S), så är det att alltid ha med sig barnperspektivet.
– Ofta tror vi vuxna oss veta barns bästa. Men vi måste fånga upp deras syn på saker.