Här kommer en e-bil smygande

KFAB:s bensinbilar fasas nu ut i full fart. Parallellt kommer ett annat fordon smygande: bolagets första e-bil, som kan vara förelöparen till en radikalt förändrad bilpark.

KFABmiljö HW 150831.jpg

KFABmiljö HW 150831.jpg

Foto: Fotograf saknas!

Katrineholm2015-09-04 05:00

Härom dagen levererades den: en VW e-Golf. Elmotorn utvecklar 115 hästkrafter och toppfarten är 140 kilometer i timmen.

Men det gäller att utan räckviddsförlängare köra försiktigt – då kan e-bilen vid full "tankning" ta föraren 18 mil.

Att bilen kom smygande från leverantören Möller bil är nästan en överdrift. Aulis Määttä Hallin, KFAB:s boendekonsulent, är den som ska ratta Golfen och inleda koldioxidjakten på kommunens gator.

– Bilen är så tyst att man är osäker på om den är i gång.

Men det är den, i dubbel bemärkelse: personbilen står för en hittills outforskad teknik på fastighetsbolaget och ska bidra till arbetet med att också minska koldioxidutsläppen.

– Med grön el kommer detta till att vara en bra miljösatsning, menar företagets vd Ingmar Eriksson.

Han ser bilen som ett test. Faller det ut enligt förhoppningen, kan denna KFAB:s första e-bil helt förändra bolagets framtida bilpark.

I den finns i dag 30 fordon.

– Vi har mest diesel- och gasbilar. Bara ett fåtal bensindrivna bilar finns kvar och de är på väg ut. När vi beställer nytt framöver blir det gasbilar – eller elbilar om det visar sig fungera. Det är bara korta sträckor vi kör, och mest inom stan. Vid längre sträckor försöker vi samåka eller väljer tåg, säger Anna-Karin Jönsson.

Priset som KFAB betalar för elbilen är högre än för en fossilt driven ny bil. Ändå är det en bra affär, tycker vd Eriksson.

– Den minskade förbrukningen och statliga bidrag för minskad miljöpåverkan är några av fördelarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om