Fettisdagen är en av årets mest efterlängtade temadagar. Den lockar fram såväl traditionsenliga som mer nytänkande varianter av den populära fastlagsbullen. Snabbmatskedjan Burger King, som främst är känd för sina hamburgare, erbjuder en egen variant av det gräddiga bakverket.
– Jag har inte testat semlan, eftersom jag försöker hålla mig undan sötsaker, erkänner Marie Vikingson, franchisetagare och restaurangchef på Burger king i Katrineholm, när Kurirens reporter stiger in i restaurangen.
Men hon visar gärna hur den görs. Att lansera den hamburgerformade semlan fick bli ett av Marie Vikingsons första uppdrag som ny franchisetagare.
– Vi har serverat semlor sedan den andra februari och jag tillträdde den första. Semlan är ganska häftig, det ser ut som att det är en köttbit som ligger mellan bullarna. Jag har beställt fyra kartonger till imorgon så vi är redo!
Till utseendet liknar semmelburgaren en vanlig hamburgare, men den är en sötare upplevelse. Semlan består av en pärlsockrad kardemummabulle, fylld med en brownie vilandes på en bädd av mandelmassa, toppad med grädde.
– Vi ser att det finns en nyfikenhet på att prova nytänkande varianter i hamburgerkategorin – även söta sådana, skriver Maria Finnerman, head of innovation för Burger king, i ett pressmeddelande.