Här är eleverna som läser mellan raderna

Orden har fått ännu mer betydelse på Sköldinge skola. Men det är inte bara vad som står på raderna som betyder något, utan också vad som kan läsas däremellan.

Katrineholm2013-12-09 10:45

Först gäller det att avkoda det som står på pappret. Sedan gäller det att förstå innebörden av det. För en nybörjare i läsningens underbara värld kan det ta tid att knäcka koden.

Arbetslaget från förskoleklass till årskurs sex på Sköldinge skola blev kontaktade av Ann Granquist och Ulrica Gredfors Andersson från Elevhälsan om ett projekt för att öka måluppfyllelsen i ämnet svenska.

De hoppade på tåget utan att tveka, och nyligen mottog arbetslaget bildningsnämndens nyinrättade kvalitetspris för sitt arbete med projektet.

Egentligen har inte undervisningen ändrats så mycket, men eleverna läser mer och lärarna har fått en ökad struktur i sitt arbete med svenskämnet. Och priset, som de delar med en grupp lärare på Duveholmsgymnasiet, värmer.

— Vi är stolta och glada, och hoppas att vi får fler elever som ser att det arbete som vi gör är bra, säger Lena Kanders och Elsie Eriksson, två av pedagogerna i arbetslaget.

Men även om de känner stor glädje över att få arbetet bekräftat i form av ett pris, så är förstås elevernas framgångar den största bekräftelsen.

Själva tycker barnen helt klart om att befinna sig i det skrivna ordets värld.

— Jag har lärt mig många fler ord, säger Hannes Elmhag, och Filippa Jansson tycker att mer tid till läsning och reflektion över böckerna också har lett till en ökad förmåga att läsa mellan raderna.

— Vi har fått tid att tänka på boken, säger Maja Modig.

Bildningsnämndens kvalitetspris går till en grupp pedagoger eller ett arbetslag som har varit särskilt framgångsrika i arbetet med att nå högre måluppfyllelse. Detta är den andra delen i en artikelserie där samtliga nominerade till priset berättar om sitt arbete.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om