Här är de större vägarna som får ny asfalt framöver

Nytt år innebär nya beläggningsarbeten. Under året planeras totalt fyra större asfaltsarbeten på riksvägarna i Katrineholmsområdet. Söder om Strångsjö kommer vägen att stängas av för trafik.

Flera beläggningsarbeten väntar i KFV-området. På bild syns även Maria Dryselius.

Flera beläggningsarbeten väntar i KFV-området. På bild syns även Maria Dryselius.

Foto: Jimmy Persson och privat

Katrineholm2022-01-14 06:58

Vägarna slits i allt snabbare takt. Under 2022 satsar Trafikverket omkring 100 miljoner kronor på beläggningsarbeten i Sörmland. En del av pengarna går till KFV-området, där fyra större åtgärder är inplanerade.

Eftersom beläggningsarbetet på riksväg 52 genom Katrineholm försenades förra året, fanns det inte tid att asfaltera om rondellerna utmed sträckan. Därför ska samtliga cirkulationsplatser få ny beläggning mellan Stettin och Burger king i år. Utöver det ska riksväg 52 asfalteras om mellan Glysas grav och infarten till Vrå fornby.

– Vi kommer också att lägga ny asfalt på länsväg 221, mellan Bettna och Vadsbro, säger Maria Dryselius, projektledare på Trafikverket.

Något knöligare för trafikanterna blir det när riksväg 55/56, söder om Strångsjö, ska asfalteras om. Förbi Norlunda behöver vägen förstärkas, vilket innebär ett större arbete. Under tre dagar kommer vägen att vara avstängd och trafiken ledas om via Björkvik.

– Först ska vi lägga ett förstärkningsnät på en sträcka om en kilometer. Därefter blir det ny asfalt, säger Maria Dryselius.

I år ska även gångbanorna på väg 57 genom Sparreholm rustas upp. När det gäller Östra förbifarten i Katrineholm kommer beläggningen att bytas först 2023, vilket tidningen rapporterat om tidigare. Även riksväg 53 mellan Sparreholm och Malmköping får ny asfalt nästa år. 

Beläggningen på riksväg 56 mellan Katrineholm och Alberga är också i dåligt skick. Eftersom vägen ska byggas om till 2+1-väg med mitträcke, får trafikanterna stå ut med den dåliga asfalten tills bygget är klart. I slutet av januari hoppas Trafikverket kunna lämna besked om hur det har gått med upphandlingen av projektet. Hittills har det varit locket på, med hänvisning till sekretess.

Maria Dryselius hoppas på förståelse från trafikanterna när beläggningsarbetena drar i gång.

– Det är viktigt att de som jobbar på vägen ska kunna utföra arbetet på ett säkert sätt. Vi försöker alltid diskutera vilka risker som är störst och hur vi kan leda om trafiken, men också påverka den så lite som möjligt, säger hon och fortsätter:

– Jag tycker att säkerheten är viktigare för dem som arbetar på vägen, än att folk ska komma fram fort. Vi gör åtgärderna på vägarna för att de ska bli bättre, men en del har tyvärr svårt att förstå det, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!