I maj i år skickades ärendet tillbaka av kommunstyrelsen för att underlaget för beslut behövde bli bredare. På måndagskvällen hölls det första fullmäktigesammanträdet efter sommaren, och det var dags att ta beslut om policyn skulle antas.
Lars Härnström (M) inledde med att lyfta fram den nya rekordhöga befolkningssiffran för kommunen, och knöt an den växande befolkningen till en växande handel.
– Jag tycker handelspolicyn är ett mycket bra dokument och yrkar bifall, sa han.
Sten Holmgren (C) framhöll bilens roll i sammanhanget.
– Tillgången till parkeringsplatser är avgörande. En parkeringsstrategi är nödvändig tycker vi, sa han och framförde ett yrkande på att handelspolicyn kompetteras med en sådan.
Tony Rosendahl (V) förklarade att han inte tror att kommunen i längden kan ha avgiftsfri parkering.
– Därför tycker jag det vore klokt att ta fram en parkeringsstrategi.
I debatten framfördes också synpunkter om planerade byggnationer och deras inverkan på antalet parkeringsplatser.
Göran Dahlström (S) framhöll att huset som ska byggas där det nu är parkering vid Köpmangatan inte kommer att innebära att p-platser försvinner.
– Det kommer att bli 60 platser under jord, sa han och aviserade att det kommer att komma en parkeringsstrategi.
Gudrun Lindvall (MP) yrkade bifall till handelspolicyn och menade att diskussion om parkeringsplatser kommer det alltid att vara.
När ärendet kom till beslut blev det ja till att anta handelspolicyn med reservationer från Centerpartiet, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet.