Han trivs bäst med ett nytt projekt i garaget

Bill Ljungmark har sitt andra hem i garaget. Under 30 år har hans stora passion varit att renovera bilar och motorcyklar av äldre modeller.

Katrineholm2016-10-12 06:00

Tidningen har hört att en man vid namn Bill Ljungmark är en fixare i garaget och ett besök bokas. Dubbelgaraget som förvandlats till verkstad ligger i anslutning till hans villa i Katrineholm. Här råder strikt ordning, och oljespill lyser med sin frånvaro. Behaglig arbetstemperatur kommer genom en värmekulvert från huset. Hit kommer projekten. Färdiga motorcyklar, mopeder och bilar bor i ett hyrt garage.

Ökningen av fordonsparken har skett successivt. Det började på allvar för 30 år sedan när Bill Ljungmark gick och funderade: Hur kul skulle det inte vara att göra i ordning en veteranmotorcykel?

– Jag tänkte mig en Triumph Tiger 110, en likadan motorcykel som min bror hade som ung.

Sagt och gjort. Bill Ljungmark lusläste engelska motortidningar och hittade några intressanta objekt. Han tog sin Volvo 745 till England och fick med sig två motorcyklar av årsmodell -56 på släpet.

För perfektionisten Bill Ljungmark är det bara originalskick som gäller och det tog tre år och tusentals timmar innan hojarna åter tronade i sin forna glans. En av dem har han fortfarande kvar. Den är lackad ljust blågråmetallic, har en motor är på 650 kubik och hästarna är 42 till antalet.

– Den går som en ny motorcykel. Men så var det också Triumphs flaggskepp, och den vassaste modellen som gjordes då på 50-talet.

Så mycket åka blir det inte. Kanske 100 mil om året spekulerar Bill Ljungmark. Och han säger att det roliga är själva renoveringen.

– Fast det är klart att det är kul att ha en fin cykel. Jag kommer aldrig att göra mig av med den.

Annars har han inte några problem att sälja ett färdigt projekt. Hans fordon hamnar ofta hos samlare och till och med på museum. 4 700 stod det på mätarställningen på Amazonen som Bill Ljungmark hittade på en loge i Göteborgstrakten. Renoverad vann Bill Ljungmark priser med den och i dag står den på ett museum i Skara.

Det är inte förrän Bill Ljungmark startar Forden som det luktar motor i garaget. Det mullrar maffigt av V8-motorn på 4.2 liter på bilen som har tilläggsnamnet Mercury Monteray, har hardtop och är av årsmodell -55.

– Jag köpte mig ungdomsdrömmen för några år sedan. Den var i ganska fint skick, men det finns alltid något att göra för att förbättra en bil.

Trots årsmodellen har Forden elektriska fönsterhissar, servo i både broms och styrning och ett med el justerbart säte.

– Det blir några mil då och då. Men jag tar inte gärna ut den om det regnar.

Vinterns projekt är av det mindre slaget: två lister på Forden har bucklor, belysningen i baksätet vill han få att fungera och så ska oljefiltret byggas om. På en hylla ligger en motor från 1942 som ska gås igenom, cylindrar ska borras om och kolvar bytas. Kanske ska han ha den i reserv eller sälja.

– Den har ökenkolv. En kolv som blir varm nyper, då gjorde man ökenkolven, den har en skåra i sig. När metallen blir varm finns det plats för den att vidga sig på i stället för att kolven nyper fast i cylindern.

Vinterprojekt, översyn och service av fordonsparken garanterar sedvanligt mängder av timmar i garaget. Ja, och så brukar Bill Ljungmark ta sig tid att hjälpa andra att renovera växellådor och motorer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om