Det är mellanmålsdags på Sandbäcksskolan. Vid ett bord i matsalen sitter femmorna Julia Vall, Wilma Hoffstedt och Martin Eriksson och äter mackor och dricker mjölk.
Ljudnivån är hög när grupperna samlas, men eleverna är vana och trivs i verksamheten.
– Det är kul att lära känna alla andra, säger Wilma Hoffstedt.
– Vi spelar mycket kort och det finns många spel, säger Martin Eriksson.
Ingen i trion saknar särskilt mycket på fritids. Möjligtvis vill de ha mer tid i gympasalen, och fler utflykter på loven.
Utflykter kräver dock sin organisation. Förra året fanns det i snitt 40 barn per grupp på kommunala fritids i riket, enligt Skolverkets nya statistik. I Katrineholm var siffran 54,5.
Fritidspedagogen P-G Arvidsson, som började jobba på fritids på 1980-talet, minns en helt annan tid.
– I slutet av 80-talet fanns ett tak på 18 barn. Jag minns när vi skulle få 20 och en kollega gick i taket och sa "det kommer inte att gå!".
Nu finns inget tak. På Sandbäcksskolan, där P-G Arvidsson jobbar, går strax över 300 elever på fritids i fem grupper och i hans grupp med tvåor finns 76 barn inskrivna. Alla är dock inte på plats varje dag.
I läroplanen finns pedagogiska krav som i skolan, men när grupperna är stora och de anställda få är kraven svåra att leva upp till. Detta gäller trots att eleverna delas upp i mindre grupper.
– Det märks på barnen att det är stora grupper. Det blir stökigare. Och vi hinner inte med de enskilda mötena med barnen som vi är så bra på, säger P-G Arvidsson.
Men det handlar inte bara om att fler vuxna skulle behövas, säger han. Det handlar också om lokalerna. Skolans och fritids lokaler samordnas, vilket gör att barnen inte får något mellanrum mellan skola och fritids.
Fördelen med närheten till skoldagen är att det blir lättare för fritids att leva upp till uppdraget att komplettera skolan. Samtidigt – och det tycker P-G Arvidsson är mycket viktigt – är fritids barnens lediga tid och ingen förlängd skoldag.
Även om personalen på fritids har ett krävande jobb är det också, precis som så ofta inom skolan, givande. Arbetsglädjen lyser om P-G Arvidsson i kontakten med barnen.
– Barns kreativitet har jag alltid varit förtjust i. Ingen dag är den andra lik. Det händer alltid grejor. Jag lär mig något varje dag, och är säker på att eleverna gör det också. Vi är otroligt viktiga vuxna för dem.