Stora informationsskyltar lÀngs VingÄkersvÀgen förvarnar om vad som komma skall i korsningen med VÀrmbolsvÀgen/HögmossevÀgen, i dagligt tal kallad Scaniakorset.
â Skyltarna ska sitta uppe en viss tid innan man börjar bygga, sĂ„ att man ser att nĂ„got Ă€r pĂ„ gĂ„ng, sĂ€ger Camilla Karlsson, projektledare pĂ„ Trafikverket.
Korsningen har lÀnge varit olycksdrabbad och rondellen som nu ska byggas har varit efterlÀngtad av mÄnga. Redan 2003 gjordes en förstudie av vÀg 52 dÀr denna korsning pekades ut som ett problem och att en cirkulationsplats skulle vara lÀmplig. Sedan dess har en mÀngd olyckor skett i korset. Senast i april körde en personbil in i sidan pÄ en lastbil just hÀr.
Under vÄren har en entreprenör handlats upp. Nu stÄr det klart att det Àr Skanska som kommer att stÄ för bygget. Inom kort kommer rivningen av korsningen att inledas vid VÀrmbolsvÀgen.
â De ska ocksĂ„ förbereda för att leda om trafiken under byggtiden. Det görs genom att bygga en provisorisk vĂ€g, sĂ€ger Camilla Karlsson.
Bygget berÀknas pÄgÄ till den sista november. Under större delen av tiden kommer HögmossevÀgen att vara avstÀngd frÄn korsningen ner till LjungvÀgen.
Det Ă€r inte bara en cirkulationsplats som ska byggas â gĂ„ng- och cykelbanor ska ocksĂ„ anpassas och intilliggande busshĂ„llplatser ska tillgĂ€nglighetsanpassas.
Trafikverket och kommunen Àr bÄda vÀghÄllare och delar pÄ de tio miljoner kronor som ombyggnaden berÀknas kosta.