Gamla kontorsmöbler ska bidra till en bättre miljö

Kommunen ska dra ner på inköpen av nya kontorsmöbler. I stället ska gamla kontorsmöbler återanvändas. Det framgår av förslaget till ny renhållningsordning.

Katrineholm2016-09-06 18:04

Enligt miljöbalken måste varje kommun ha en så kallad renhållningsordning. Renhållningsordningen är ett dokument med föreskrifter om hur avfallshanteringen ska gå till. Nu har Flen, Katrineholm och Vingåkers kommun tagit fram ett förslag till ny renhållningsordning för perioden 2018–2020.

Fram till den 3 oktober ställs förslaget ut på stadshuset Gröna kulle och på kulturhuset Ängeln.

Ett av fem prioriterade områden är återanvändning och återvinning.

Ett mål är att kontorsmöbler som inte längre används på ett ställe ska kunna användas på ett annat, i kommunens verksamhet.

Syftet är att minska antalet nyinköp och på så sätt tillgodose miljönyttan. För att lyckas nå målet planerar man att göra en inventering av vilka kontorsmöbler som finns inom kommunen i dag, men som inte används. Man ska också ta fram en rutin för hur man ska hantera dessa möbler.

Fokus ligger också, enligt förslaget, på att kommuninvånarna ska lära sig mer om hur man hanterar farligt avfall i hemmet. Exempel på farligt avfall är batteriet i leksaken som följde med från snabbmatsrestaurangen eller den tomma nagellacksflaskan. I dag hamnar mycket av det här i soppåsen.

Under våren infördes gröna påsen. I den slängs matavfall som sedan rötas i en biogasanläggning. Målet är att minst 50 procent av matavfallet ska behandlas så att energi och näring kan tas tillvara.

I avfallsplanen står skrivet att "för att nå dessa mål behövs beteendeförändringar hos såväl kommuninvånare som verksamhetsutövare i kommunen".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om