NÄgra stapplar ut pÄ isen, andra rör sig vant pÄ skridskorna och Äker i kapp med varandra. Berfin Kaya Äker sÀllan men Àr entusiastisk ÀndÄ.
â Det Ă€r kul att glida, sĂ€ger hon och far ivĂ€g pĂ„ isen.
Skogen, TÀppan och Kojan heter de tre avdelningarna pÄ Skogsborgsskolans fritidshem. FrÄn varje avdelning samlas regelbundet en pedagog och nÄgra barn för att ha sammantrÀde med Fritidsfixarna.
Syftet med dessa fixarmöten Àr att hitta pÄ bra aktiviteter utifrÄn elevernas önskemÄl, berÀttar fritidspedagogen Jessica Claesson.
Som grÀdde pÄ moset Àr Fritidsfixarna Àven ett ypperligt exempel pÄ att fritidshemmet lever upp till orden i likabehandlingsplanen.
â Fritidsfixarna skapar ocksĂ„ trygghet i grupperna, sĂ€ger Jessica Claesson.
NÀr en pojke i Ärskurs tre kom med idén om skridskoÄkning pÄ Backavallen var det enkelt att omsÀtta idén i praktisk handling, eftersom skolan samarbetar med KVBS.
I torsdags var det dags. 130 av de drygt 200 inskrivna fritidsbarnen tÄgade till isbanan, och de som inte ville Äka skridskor kunde gÄ en tipspromenad som nÄgra flickor hade tagit initiativet till.
â Att jobba pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet skapar möten mellan de större och mindre barnen och stĂ€rker ocksĂ„ vĂ„r roll i arbetet som fritidspedagoger, sĂ€ger Jessica Claesson.
Barnen sjÀlva Àr entusiastiska över inflytandet i fritids aktiviteter. Viggo Johansson, Mille Johansson och Tim Andersson trÀnar hockey pÄ fritiden och har inget emot att Äka lite Àven pÄ fritids.
â Det Ă€r roligt att spela match, sĂ€ger Tim Andersson.
Det finns mÄnga idéer om vad som kan göras i Fritidsfixarnas regi.
â Vi kan gĂ„ pĂ„ bio â och se en skrĂ€ckfilm, föreslĂ„r Viggo Johansson som kanske inte fĂ„r just det önskemĂ„let uppfyllt.
Men han gillar att vara pÄ fritids, sÀger han innan han glider ivÀg med sina kompisar.
â För vi brukar fĂ„ göra saker.