För några veckor sedan rapporterade vi om Anna Carlsson, som driver blomsterhandeln Annas gröna rum på Norr. Lagom till påsk hade Sörmland vatten stängt av Storgatan för trafik, utan att ta kontakt med henne. Tilltaget kritiserades och vattenbolaget bad om ursäkt.
Hon är dock inte ensam om att drabbas ekonomiskt på grund av utebliven information kopplat till avstängda gator. När tobakshandlaren Lars Sjölin, på Sjölins tobak, kom till jobbet förra fredagen upptäckte han att Djulögatan hade stängts av för tredje gången på kort tid.
– Det är inte så roligt när de stänger av vägen utan att förvarna oss. Ingen har sagt något på tre gånger. Förra fredagen var det löning, vilket är en viktig dag för oss försäljningsmässigt. Samtidigt var rondellen avstängd, utan att en kotte jobbade där, suckar Lars Sjölin.
Vid de två tidigare avstängningarna har Sörmland vatten bytt ventiler i rondellen. Nu var det dags att återställa vägen permanent, men också att bygga farthinder och en ny busshållplats på Kungsgatan. Arbetet väntas pågå till mitten av juli.
Lars Sjölin har förståelse för att arbetet är nödvändigt, men tycker att bristen på information är under all kritik.
– Vi hade velat ha dialog för att anpassa våra inköp. Tobaksleveransen kom på onsdagen och vi har tio dagar på oss att betala. Nu har vi 25 procent mer tobak i lager än vad vi brukar ha, på grund av minskad spontanförsäljning. Det här är inte vettigt, säger Lars Sjölin.
Kuriren har sökt projektledaren Thomas Bommelin för en kommentar, utan framgång.