MÄnga patienter som besökte en akutmottagning under 2024 uppger att de hade en bra helhetsupplevelse av vÄrden. Det framgÄr av 2024 Ärs nationella patientenkÀt, som besvarats av 15 000 patienter över hela landet. 496 av dem Àr sörmlÀnningar.
Av de tre akutmottagningarna i Sörmland fÄr Kullbergska sjukhuset genomgÄende högst omdömen i alla kategorier. I mÄnga fall Àr resultatet dessutom högre Àn rikssnittet.
Bland annat har Kullbergska sjukhuset bÀst helhetsintryck i hela Sörmland. HÀr fÄr akutmottagningen 85,4 dimensionspoÀng, vilket kan jÀmföras med Nyköpings lasaretts 82,8 poÀng och MÀlarsjukhusets 76 poÀng. Snittet för riket ligger pÄ 83,7 poÀng.
PoÀngen glÀdjer personalen pÄ akutmottagningen i Katrineholm.
â Vi Ă€r otroligt stolta över att vĂ„ra patienter har lĂ€mnat det hĂ€r resultatet. Det Ă€r för patienterna vi Ă€r hĂ€r sĂ„ det Ă€r jĂ€ttekul att vi fĂ„r bra resultat, sĂ€ger Johan Edlund.
PÄ avdelningen jobbar man mycket med synergier, vilket innebÀr samverkan, som ska vara till nytta för bÄde patienter och medarbetare.
â En viktig framgĂ„ngsfaktor i det hĂ€r tror vi Ă€r att jobba mycket med medarbetarnas arbetsmiljö. Om man har en bra arbetsmiljö, sĂ„ spiller det över pĂ„ patienterna, sĂ€ger Johan Edlund.
PÄ akuten arbetar man i team och efter spelregler hur man ska vara mot varandra. God kommunikation och kontinuerliga avstÀmningar Àr en förutsÀttning för ett gott arbete.
Mest nöjda Àr patienterna pÄ akuten pÄ Kullbergska med tillgÀngligheten 89,5 poÀng, följt av respekt och bemötande, 86 poÀng. Minst nöjda Àr man pÄ punkten information och kunskap. DÀr fÄr Kullbergskas akutmottagning 71,3 poÀng.
Enligt Sofia Svensson, som ocksÄ Àr vÄrdenhetschef pÄ mottagningen, finns det förbÀttringspotential dÀr.
â Ăven om siffrorna Ă€r bra sĂ„ kan de bli bĂ€ttre. Vi kan blir bĂ€ttre pĂ„ att informera patienterna om vad de vĂ€ntar pĂ„, eller vad vi ska göra. Vi kan ocksĂ„ bli bĂ€ttre pĂ„ smĂ€rtlindring, sĂ€ger hon.
â Vi ska vara tydliga med information om smĂ€rtlindring innan patienten hinner frĂ„ga, sĂ€ger Johan Edlund.
BÄda vÄrdenhetscheferna Àr glada över att patienterna fyller i enkÀten, sÄ att de kan förbÀttra arbete dÀr sÄ behövs.
â NĂ€r patienter inte Ă€r nöjda med sjukvĂ„rden och hör av sig till oss chefer handlar det ofta om att man inte har förstĂ„tt hela kedjan. DĂ€r Ă€r vi behjĂ€lpliga med att förklara den, sĂ€ger Johan Edlund.