Förskolorna som tar barnens lek på allvar

I förskolan sätts förstås alltid barnen i främsta rummet. Men när personalen i Sandbäcken än mer såg vardagen med barnens blick, då kom aha-upplevelserna på löpande band.

Katrineholm2013-12-12 05:00

Numera är det allmänt känt att det heter förskola och inte dagis, och att förskolan har en läroplan precis som grundskolan. För att ytterligare förstärka arbetet med måluppfyllelsen bestämde sig Sandbäckens sex förskolor för att satsa på lekmiljöerna inne och ute.

För detta arbete nominerades arbetslagsledarna samt den pedagogiska handledaren till bildningsnämndens kvalitetspris.

— Vi har förändrat rummen genom att titta på vad barnen är intresserade av, säger arbetslagsledaren Ann-Sofie Ekroth.

Personalen har studerat och dokumenterat leken och gjort studiebesök för att hitta inspiration.

— Vi behöver miljöer som utmanar barns kreativa förmåga, säger förskolechef Yvonne Walderfors.

— Det gäller att fånga de trådar som barnen styr in oss på, säger arbetslagsledaren Paulina Lindgren.

Arbetet har resulterat i förändringar utifrån barnens behov. På Påfågeln exempelvis är det tydligt att avdelningen Katten riktar in sig på språkutveckling. På både väggar och golv finns lappar och bilder som talar om elevernas namn och namn på saker i rummen.

Andra förändringar är att personalen har skapat rum i rummen för olika sorters aktiviteter.

— Jag vet inte hur många gånger vi har möblerat om, säger arbetslagsledaren Katarina Nyberg Norgren.

Det här är del 3 i serien om de elva arbetslag och lärargrupper som nominerades till bildningsnämndens kvalitetspris. Priset går till en grupp pedagoger eller ett arbetslag som har varit särskilt framgångsrika i arbetet med att nå högre måluppfyllelse.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om