Företagande – mer än vinstjakt

Varför gör vi egentligen det här? Den frågan ställde Johan Sundholm till deltagarna i fredagens Learning lunch.

Katrineholm2015-05-09 09:00

– Frågan varför vi driver företag ställer vi oss alltför sällan, sammanfattar Johan Sundholm sin föreläsning.

På vita duken bakom honom står texten "business as usual – go away".

Grunden är att han vill att företagande ska handla om något annat än kortsiktig vinstjakt.

– Jag arbetade på Sparbanken tidigare och ställde frågan till min chef varför vi höll på med det vi gjorde. Det visade sig att vi inte hade samma drivkraft och då sade jag upp mig, säger Sundholm.

– Det förväntas att man ska vilja göra karriär och tjäna pengar men det är inte min drivkraft. Jag vill snarare fundera över hur samhället ska se ut i framtiden. Hur vi hittar affärsmodeller för de enorma utmaningar som finns i världen, såväl globala som lokala, fortsätter han.

Han tar det svenska företaget Plantagons affärsmodell som exempel.

– Dels har de som mål att hitta lösningar för hur världens befolkning ska kunna försörjas i framtiden. Samtidigt har de gett bort tio procent av aktierna till en förening. Samma förening som har majoritet i styrelsen. De fungerar som företagets samvete.

– Det handlar om att ta fram något som verkligen behövs i samhället och samtidigt ha ett samvete i organisationen.

Själv arbetar han med Made in Katrineholm samt Goodstart. Ett utbildningsföretag som är leverantör till Arbetsförmedlingen.

På frågan om han tror att åhörarna är redo för att ta in ett sådant här tankesätt kommer dock svaret lika snabbt som tvärsäkert.

– Nej.

– Men det är viktigt att gå utanför normen och ställa frågan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om