Flera bilister har fått problem med sina bilar efter att ha tankat på Ingo i Katrineholm. Orsaken är att personal, som sköter påfyllning av bränsle, av misstag fyllt på bensin i stationens behållare för diesel. Händelsen inträffade för ungefär två veckor sedan.
– Bilen började strula samma dag. Ibland startade den inte alls, så jag trodde att det var fel på glödstiften. En kompis hjälpte mig att felsöka och frågade om jag inte kände att det luktade bensin. Hade jag kört hårt med bilen så kanske motorn hade skurit, säger en bilist.
Vidare säger bilisten, som inte vill framträda med namn, att han haft kontakt med Ingo och blivit ombedd att fylla i ett formulär.
– Jag tycker att det är dålig stil. De borde titta på övervakningskamerorna och se vilka som har tankat hos dem och själva kontakta kunderna. Därefter borde de ersätta oss för bränslet som vi har behövt tömma ut, men även för verkstadskostnaderna, säger han.
Maya Johansson är chef för marknad och kommunikation på Ingo, som är en del av drivmedelsjätten Circle K. Hon säger att det är den mänskliga faktorn som ligger bakom misstaget, men att företaget åtgärdade problemet så snart det upptäcktes.
– Jag kan bekräfta att vi haft kontaminering, där en mindre mängd bensin hamnat i dieseltanken. I de allra flesta fall har det inte blivit några konsekvenser, men vi har ett fåtal kunder som hört av sig, säger Maya Johansson.
Nu ska företaget se över sina rutiner för att något liknande inte ska hända igen.
– Vi har bra rutiner och den här typen av kontaminering är relativt ovanlig. Vi tittar på var det brast, säger Maya Johansson.