Fler blås i polisens trafikvecka

Den här veckan blir fler bilister invinkade till vägkanten av polisen. Men på riksplanet minskar antalet blås.

Katrineholm2016-09-12 17:00

Den här måndagen står polisen på väg 52 vid Stettin och låter bilisterna blåsa i det som kallas sållningsinstrumentet, som mäter halten av alkohol i utandningsluften. Det är polisens drog- och alkoholvecka, med fokus på rattonykterhet och drograttfylla.

– Målet är 1 000 blås den här veckan. Syftet är att öka trafiksäkerheten och att försvåra för kriminella att använda vägarna, säger Emmy Truedsson, en av gruppcheferna för ingripandeverksamheten i polisområdet.

En av poliserna står ute på vägen och vinkar in bilister. Två eller tre andra poliser vill se körkort och låter bilisterna blåsa. Fyra sekunder tar det, för sållningsinstrumentet att avgöra om utandningsluften innehåller alkohol eller inte.

– Är det positivt får de följa med till stationen. Här ute kan vi bara avgöra om det finns alkohol, inte hur mycket. När det gäller droger kan vi inte mäta, utan det är vår egen bedömning. Man lär sig, känner igen tecknen på droger, som hur ögonen ser ut, säger Emmy Truedsson.

Fram till den sista augusti i år har polisen i Katrineholm, Flen och Vingåker hittat 70 rattfyllerister och 72 drograttfulla vid kontroller. Det händer också att man stöter på annan brottslighet.

– Det förekommer. Det kan vara vapen, efterlysta, narkotika, utlänningsärenden, säger Emmy Truedsson.

På riksnivå minskar antalet alkohol- och drogtester ute på vägarna. Från rekordåret 2009, då 2 796 398 bilister fick blåsa, ner till omkring 1,2 miljoner blås 2015.

– Trenden är ganska tydlig, under några år har det minskat, säger Lars-Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef på organisationen MHF, Motormännens helnykterhetsförbund.

Lars-Olov Sjöström befarar att summan landar på omkring 700 000 blås i år.

MHF beräknar att det görs omkring 12 600 rattfulla bilresor varje dag i Sverige, omkring 500 per timme.

– När polisen syns i trafiken ger det effekt. Varje utandningsprov har betydelse, det verkar på den enskilda föraren och på den sociala kontrollen, säger Lars-Olov Sjöström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om